[Epitesz-barkacs] Melyik kazánt?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Dec. 12., P, 15:54:10 CET

Acs Gabor wrote:
> Egy ilyen téglakályha nem feltétlenül nagy. Most nem emlékszem
> pontosan a legkisebb méretre, de valahogy úgy van, hogy egész tégla+
> két füstjárat vagy hasonló, szóval talán 1m2-ből meg is van. Ha nem
> túl magas, még lehet rá is vagy fölé pakolni.
> Mindenképp olyan alternatív fűtést akarok a villany mellé, ami a
> közszolgáltatás komplett leállásakor is működik.

Lehet, hogy ez jó módi. Ahogy a cserépkályha is, meg a sima kályha is.
Hátrányuk, hogy csak egy, vagy max két helyiséget tud befűteni, hacsaknem a
passzívház módi miatt mindenfelé eljut a hő az ajtókon át is.

Ellenben pl egy vízrendszerre dolgozni képes kazánféle tök jól megoldja ezt a
kérdést. Áram nélkül is, de ahhoz 2 collos csövek kellenek.

Végülis akármi is személyes döntés kérdése.
Ebben az utcában van egy ház. Beszéltem régen a tulajdonosnővel (én intéztem
többekkel együtt a csatornát). Elmondta, hogy úgy építette a házát, hogy az
egyes helyiségek között is van hőszigetelés, és saját kémény jópár helyiséghez,
hogy ha akár háborús idők is jönnek, akkor is lehessen legalább a ház egy részét
normálisan fűteni.

Én meg arra gondoltam közben elnézve az amúgy szép házat, hogy nem ez lesz a
legfőbb baj, ha háborús idők jönnek. Aztán jött a délszláv háború, és lehetett
látni a rommá lőtt, hajdan szép házakat.

Én ezért úgy gondolom, hogy háborús időkre nem kell felkészíteni a házat. A
villany az, ami a legkönnyebben helyreállítható ellátási probléma esetén, és
átmenetileg akár valami aggregátorral lehet nyomulni, amihez be kell spájzolni
némi üzemanyagot. Ezek mellé jól jöhet egy sima kályha, ez a legegyszerűbb,
valamint a napkollektor-napelem téma. És a sima kályha helyett egy, a
vízrendszerre dolgozni képes valami, amibe nem vásárol az ember tüzelőanyagot,
mert csak a keletkezett elégetnivalót akarja eltüzelni.

A hangulat miatt meg lehet tömegkályhát, kandallót, cserépkályhát... is építeni,
berakni, de ez tök más téma.

Viszont bármilyen tüzeléses holminál újra felmerül a kémény kérdése, és ami
ezzel jár: hatósági csesztetések beüzemeléskor, évente...