[Epitesz-barkacs] bojler a padláson

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Jan. 11., Szo, 07:24:45 CET

> nálam észrevehető volt a vízórán az előre és visszafelé tekerés a
> vízóra közepén levő
> pörgőnél.

Igen, régebben valamelyik listán ezt írtad már. Én nem vettem még észre ilyet,
pedig egy időben (spéci okból) folyton kukkoltam a vízórát. De majd mégegyszer
megnézem rendesebben.

Ha mégis van ilyen lengés, akkor én nem visszacsapó szeleppel tüntetném el,
hanem a lengés lecsillapításával, aperiódikussá tételével. Gondolom ilyen akkor
történik, amikor hirtelen kinyitnak vagy elzárnak egy csapot, és a víztömeg a
csőben nekilódul vagy megáll hirtelen, és valahol van egy rugalmas rész, pl
kemény tartályban levegő, és ez rezgőkört tud képezni. (Villamos analógiával LC)

A csillapítás úgy is történhet, hogy szándékosan teszünk ilyen légtartályt
valahova, de csak kis lyukon át csatlakoztatjuk a hálózathoz. (Villamos
analógiával RC)

A másik lehetőség, hogy berakunk visszacsapószelepet, de söntöljük egy kis
áteresztőképességű csődarabbal. (Ennek is van analógiája: dióda ellenállással
párhuzamosan. :-) )

A villamos analógiák azért lehetnek hasznosak, mert számításokra, modellezésekre
adnak módot jóval egyszerűbben, mint a konkrét vízhálózattal kísérletezni.
Kiderülhet pl, hogy a sima visszacsapószelep alkalmazásakor egy elzárás utáni
nyomáshullám (egy lengés félperiódusa) bődületes nyomást alakíthat ki utána, és
az meg is marad jóideig. Pl légtartály (pl egy bojlerben), teljesen kinyitott pl
golyós csap valahol, ami mögött a visszacsapószelepig jókora víztömeg lehet.
Aztán egy gyors elzárás, a víztömeg hirtelen megállítása felnyomja a nyomást, a
légtartályban a levegő összenyomódik, és mivel visszaáramlás nincs, a lezáró
visszacsapószelep megtartja ezt a nyomást. Aztán valami, ami ezt nem tűri
sokáig, eldobja magát előbb-utóbb. Erre a fenti RC-szerű módi lehet a megoldás.