[Epitesz-barkacs] racsni teherpróba? Re: racsnis lánckerék szétszedése?

Varga Tibor vargat61 at gmail.com
2014. Júl. 5., Szo, 11:41:27 CEST

Sziasztok!
Tamás!

Cser Tamas <maguspr53 at gmail.com> írta (2014. július 4. 22:38):
> egy ilyen, vékonyláncos, 6-os lánckeréknek mekkora terhelést illene
> kibírnia?
>
> az első váltón a pedál egy 17cm hajtókaron van, és megtaposom a 120kilómmal
> ( nyeregből való kiállás )
> az első váltón a legkisebb fogaskerék nálam 28 fogú,
> és 5,5cm sugarú  így  17 / 5,5 *120 = 370,9 kg-o vinne át a lánc
Ez statikus állapotban igaz.
Vagyis, amikor a kerékpár álló helyzetben van és Te is állsz a pedálon.

De, amikor az ülésről felemelkedsz, akkor a 120kg-od gyorsul felfelé.
Emiatt a pedált nem 120kg-os erőhatás éri.
Ha lassan állsz fel, akkor jó közelítés az, ahogy számoltál.
Ellenben, ha mondjuk 0,1 másodperc alatt 10 cm-el emeled meg a
súlypontodat a biciklin, akkor
a statikus 120 kg-hoz hozzáadódik a következő:
(0,1m/,1sec)*120kg = 120kp

Egyenletes emelkedést feltételezve, vagyis nem ugrást és a lábad
súlyát nem számolva.
Vagyis ha felpattansz az ülésből, akkor viszonylag könnyű elérni, hogy
rövid időre
dupla, esetleg tripla terhelést adj az erőátviteli rendszernek.

> hátul a  legnagyobb lánckerék szintén 28fogú, és szintén 5,5cm a sugara
> 0,055m * 370,9kp = 0,055 * 370,9 = 20,4 mkp
>
> jól számoltam?
Ez kérdem én is, hogy jól számoltam az f=m*a és az a=dV/dT  => f=(dV/dT) * m
képletekkel és a mértékegységekkel?
f erő, m tömeg, a gyorsulás, dV sebesség változás, dV eltelt idő

Olyan érzésem van, hogy ez egyetemen nem menne el, mert
a sebesség változást is becslem, de közelítésnek, becslésnek elmegy.
Mi a véleményetek?

Üdv. Tibi