[Epitesz-barkacs] paks - elore menekulesi lehetoseg

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Júl. 9., Sze, 14:09:46 CEST


Vajk Fekete wrote:

> Aram tulkinalat:
>  - a nemetek szarra toltak a nap es szeleromuveket, mikozben meg nem
> allitottak le a nukijaikat. raadasul szenes eromuveket is epitenek
> aktualisan, azok is sorban keszulnek el. ettol van a tulkinalat. ha
> leallitjak az atomeromuveiket, netan beindul a gazdasaguk es elkezd
> aramot fogyasztani, egybol nem lesz ekkora tulkinalat

Ez a túlkínálat nem egész európára vonatkozik? Vagyis nem ez lesz majd a trend?

> Haztartasok leszoktatasa a gazrol:
>  - nem rossz otlet. De az ipar is hatalmas, ha nem nagyobb
> felhasznalo. Es ott technologiailag nem egyszeru a valtas. Tegla,

Nem is kell mindent levenni a gázról, sőt, a háztartásokban se ez lenne a menő. 
De ha semmit nem állítanak át, amit lehet, akkor mi a frász lesz az egyidejűleg 
fennálló, bazinagy áramtúlkínálattal?

>  - a hoszivattyu hangos vagy nagy a teruletigenye. csaladi hazas
> kornyeken sem mindenutt realis, picit is surubben lakott helyeken meg

Ez van ma. Ki tudja, mi lesz később? Én legalábbis a családi házas övezetekben a 
jól szigetelt házaknál elég jelentős esélyt adnék ennek a módinak, de nem most, 
mert most gigászi árakat kérnek egy-egy ilyen masináért.

> total alkalmatlan a gaz kivaltasara. lakossagi futesben a korrekt
> megoldas a tavfutes es tombfutes lenne, de azt tortenelmi okokbol
>  utaljuk.

Erre is volt korábban gondolatom.
A távfűtő művekben ugye általában simán elégetik a gázt, és a melegvizet 
csöveken vezetik a házakhoz.
Ezt én máshogy csinálnám, bár lehet, hogy túl drága megoldás. A gázt 
gázmotorokban égetném el, amikkel áramot termelnék. Ez az áram részben eladható 
a környéken, részben meg hőszivattyúkat hajtana, főleg azokon a helyeken, ahol 
közel van a duna pl. Itt a dunából kivett hőt szivattyúzná a fűtendő lakások 
hálózatába, meg persze a gázmotorok hulladékhőjét is.
Ha nem adna el áramot, akkor feltéve, hogy egy turbinás gázmotor hatásfoka kb 
50%, a fele tehát direkt hő, a másik felét pedig kb meg lehetne 4-szerezni 
folyóból vett hővel. Tehát összességében kb 2,5-szer annyi hőt adna, mint a gáz 
direkt elégetésével.

Az "utáljuk" témát nemtom, hogy lehetne megoldani.

- halozati kapacitas fejlesztese es az atfolyos
> vizmelegites helyett most az irany eppen a tarolos vizmelegites es a
> kozpontilag vezerelt okos fogyasztas. a terhelesi csucsokat, amik az
> elosztohalozat es a termeles csucskapacitas igenyet noveli

Végülis ez érthető, csak valamikor régen mintha olvastam volna olyat, hogy egy 
halom helyen, pl a németeknél legalábbis egy időben nagyon elterjedt volt az 
átfolyós villamos vízmelegítés. Lehet, hogy már ott se divat?

>  akkor tolti amikor legolcsobb de 7-re kesz lesz. - a klimak okozta
> fogyasztast egesz jol kezeli a napelemek betaplalasa. raadasul a
> napelem elosztott modon, sokezer helyen taplal be, nemhogy nem kell

Mármint hűtés üzemmódban.

> hozza halozati kapacitast fejleszteni, de meg csokkenti is a halozat
>  terheleset. - a futes napelemmel teljesen almas. nem az a gond hogy
> ejjel kell futeni, hanem hogy telen kb egyaltalan nem sut a nap.
> nappal sem. rovid is a nappal, es sok a felho.

Nem igazán van ám így! Nem mondtam, hogy a napelemekre kellene bízni a fűtést, 
csak azt, hogy már most is sok helyen rengeteg energiát termelnek a napelemek, 
ezért vannak helyek, ahol gondban vannak erőművek. A napelemek kiegészítenék a 
bazinagy beruházás miatt előállt kapacitást, hogy fűtésre is lehessen az áramot 
használni. Nappal is kell fűteni.

A téli napok jelentős része napsütéses. Erre akkor jöttem rá, miután nem az 
állami cégnél dolgoztam, ahova sötétben mentem be, és sötétben jöttem ki. Akkor 
éreztem úgy, hogy télen egyáltalán nem süt a nap. Amióta itthon vagyok, kiderült 
számomra, hogy rengeteg napsütötte téli nap van - sokszor dermesztő hideg 
mellett.

> Paks:
>  - a mostani blokkok helyett kell masik
>  - tobb kisebb blokk elonyosebb lenne nagyon sok szempontbol

Ez volna a lenne. Én meg arra írtam, amit, ami most előállt. Ezért mondtam előre 
menekülésnek.

>  - nem latszik, hogy mik lesznek azok az eromuvek, amik a csucsot
> szolgaljak ki. amik gyorsak, kiegeszitik a nap/szel eromuveket es
> reagalnak a napon beluli ingadozasra. mostanaban ilyeneket csak
> gazosakat!!! epitettek nalunk, de azok sem uzemelnek, mert az import
> olcsobb.

Tehát az import megoldja a problémát - ezek szerint.
(Különben is, szerintem célszerű, ha az élet egyre több területén csinál úgy az 
eu, mintha már meglenne az európai egyesült államok. Hogy a végén már csak arra 
kéne rádöbbenni, hogy már tök úgy működik, mintha..., csak már rá kéne nyomni 
valami papírra valami pecsétet. :-) )

> Mas:
>  - akkor lesz villanyautozas, ha lesz hozza olcso nagykapacitasu
> akkumulator. viszont ha lesz ilyen, akkor a napon beluli
> terhelesingadozas kerdes hirtelen maskepp fog kinezni. akar veszek
> majd otthonra fel millaert egy akksit amirol egy-ket komplett napot
> kibir a hazam, akar a kocsim allandoan a halozatra lesz kotve, es a
> tolto ketiranyu lesz.

Ez is egy megoldás, de én nem hiszek benne. Én is filóztam már azon, hogy kéne 
ide valami állatnagy kapacú aksi, amivel akár egy 3x100A áramfelvételű kütyüt is 
meg tudok mérni, ha jófajta invertert alkotok hozzá, aztán rájöttem, hogy 
akármilyen is az aksi, az tutira nem hosszúéletű. Arra meg keveseknek lesz 
pénze, hogy otthon energia átmeneti tárolása céljából akkutelepet használjon.

A mostanában látható konstrukciókban sem úgy tűnik, hogy pl az autóban csereaksi 
lenne a módi, hanem teleraknak vele pl padlólemezt. Szóval még akkucsere 
céljából se látszik, hogy otthon bármi okból akkut tartanának a népek.

De persze lehet, hogy ez később mégis megvalósul. Inkább azt látom 
elérhetőbbnek, hogy átalakul az autóbiztosítási rendszer pl a svájci rendszer 
szerintire, aminek a következtében simán lehet otthon 1 rendszámmal 2 autót is 
tartani (vagy 2 helyett 3-at), így a célnak megfelelővel indul bárhova, aki 
autóval indul. Ez egyúttal a töltött akku kérdést is megoldaná.

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról