[Epitesz-barkacs] paks - elore menekulesi lehetoseg

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2014. Júl. 9., Sze, 15:39:13 CEST

Vajk Fekete wrote:

> Szerintem a tulkinalat atmeneti. Abbol fakad, hogy a valsag miatt
> alapbol is csokken a fogyasztas, a valsag tulelese erdekeben novelik
> a fogyasztok a hatekonysagot, es lepnek be a modern meg megujulo
> eromuvek, a regieket meg nem allitjak le. Ha fellendules jon, akar
> egesz hirtelen vege lehet a tulkinalatnak.

Ahogy a melókat elnézem, meg a kuncsaftjaim fejlesztéseit, az a trend látszik,
hogy térnek át az egyre energiakímélőbb és termelékenyebb módokra. Szóval lehet,
hogy modernizáció miatt a németeknél se fordul majd meg már a trend. Ők, ha jól
hallottam, tényleg be akarják lassan, de biztosan csukni az atomerőműveiket.
Aztán lehet, hogy jól elhúzzák addig-addig, míg az ország tömve nem lesz
napelemekkel, meg létre nem jön a fúziós tecnológia használható módon. :) Mint
ahogy az amcsiknál a halálraítélés. Évtizedekig is lehet ülni a siralomházban.

> A levegos hoforrasu hoszivattyu nem tud nem hangos lenni. Egy 4
> szintes 20 lakasos tarsashazban ahol most 20 cirko van nem tudsz 20
> hoszivattyut elhelyezni ugy hogy ne zavarjak nagyon a lakokat.

Nemtom, mér ne tudna nemhangos lenni. Most a klímák azért zajosak csak, mert
valami nagyon szar módon vannak kitalálva. Vékony bilivaslemezek rezegnek
orrba-szájba. Ha átépíteném rendes tömeggel rendelkező vázra, szinte eltűnne a
hangja. A kültéri ventillátort nem érdemes említeni, az tök halk. És még mindig
csak a klímáknál (gagyi holmiknál) tartunk. Családi háznál a szerkezet úgy,
ahogy mondjuk egy gázkazán, lehetne a pincében, vagy ha kint, akkor egy külön,
erre a célra épült, udvari wc-nél épphogy nagyobb kis melléképületben, vagy ha
amúgy is van melléképület, ott el lehet helyezni.

> Gazmotoros eromuvek vannak, egy idoben nalunk is szokas volt ujepitesu
> tarsashazaknak ilyen futest csinalni. De csak addig erte meg, amig az
> aramra kaptak dotalt atveteli arat, a hot meg eladtak olyan aron
> mintha siman gazkazannal csinaltak volna.

Vagyis jókora módon túlméretezett holmit telepítettek oda gazdasági tevékenységi
célból. De ha csak a saját ellátásra gondolnának, és persze, ha az áram úgy van
eladva, ahogy ma szokás a napelemeknél, akkor más az ábra.

Különben elbénáztam, a gázmotoros módinál nem kell áramot termelni ahhoz, hogy
működjön a hőszivattyú, természetesen a gázmotor hajthatja közvetlenül is a
kompresszort. :-)

> A napelem minden uzemmodban elosztottan taplal be. Ha epitek egy
> 1000MW atomblokkot, akkor kell epitenem hozza komoly tavvezeteket,
> ami elosztja az aramot a nagyvarosokba. Es a varoson belul is
> erositenem kell a halozatot, ha mindenki fogyasztasa noni fog. Ha a
> varost tele rakom napelemmel, akkor ugy epithetek be kapacitast, es
> ugy novelhetem a lakossag pl fogyasztasat, hogy nem kellett halozatot
> fejlesztenem egyaltalan.

A két módit valszeg célszerű kombinálni. Csak azért, mert a napelem nem
állandóan termel.
Sőt, célszerű a szélkerekeket is bevonni a dologba, mert bár az is kér
távvezetéket, de nem annyira, mint az erőmű. Viszont a szélkerék máskor nem
megy, mint a napelem.

Ha meg sötét van, akkor a sötétenergiát :-) kéne kihasználni.

> A letezo napelemes rendszerek konkret tapasztalata az, hogy a teli
> honapokban a termeles elenyeszo a nyari honapohoz kepest.

Hát persze, ez evidens, már a nap hozza és a beesési szög miatt is, meg a
valóban sokkal több felhős nap miatt. De azért lemondani róla teljesen szerintem
nem lenne célszerű.

> De csak most oldja meg. Semmi nem biztositja hogy holnap is lesz olcso
> import alma. Az olcso import foleg azt biztositja, hogy senki nem
> telepit almafat, es hogy tonkremennek a hazai almatermelok. Es ha
> valamiert elfogy az olcso import, akkor nem lesz alma, vagy csak
> dragan.

Az alma nem igazán jó példa ide. Az áramra igaziból az lenne a legjobb, ha
borzasztóan nagy területek tartoznának egy rendszerbe. Pl ha észak-dél irányban
(pl észak- és délamerika) lenne összehozva, akkor évszaktól függően áramolna
valami állat távvezetéken az áram hol délről északra, hol meg fordítva. De ha
körbe lenne huzalozva a föld :-), és azt használnák ki ezzel a bazi nagy
rendszerrel, hogy valahol mindig süt a nap, akkor is érdekes lehetőségek
lennének.

> Ne ugy nezd. Ha lehet majd 5 millaert ertelmes villanyautot venni,
> akkor abbol az 5 millabol max 1 milla lesz a 40kWh akkupakk ara.

Jó, de ez bele lesz marhára integrálva az autóba, ahhoz épeszű ember nem is
próbál hozzáférni. Lehet, hogy csak flex segítségével lehetne. :-)

> Tehat fel misi allatt lesz a gyari ara a 20kWh pakknak. Ha ezen a
> szinten gyarthato lesz, akkor lehet majd gyartani haztartasi
> akkupakkot is olcson.

Lehet, hogy akkor ez az ág is elindul, de ugye lehet tudni, hogy a kieg
berendezések sose lesznek olcsók. Amúgy nem is lenne rossz világ ez.
Energiatárolás otthon, kicsiben. Lehet, hogy ez is összkombinálható lenne a
direkt hőenergia-tárolással.

> Veszek napelemet meg egy kisebb akkut, es
> olcson elofizetek egy tok szar rendelkezesreallasu halozatra, amin
> csucsban gyakori az aramszunet de nem erdekel.

Ez a szitu, amennyire látható, előbb-utóbb előáll, ha mindent
visszaállamosítanak. :-) És persze kilövik a fejlesztést.

> Vagy siman tok kicsi
> kapacitasra fizetek elo, mert a sajat akkum es inverterem tud 10kW-t,
> ami nekem eleg, a halozat csak tartalek, halozatbol eleg nekem a 2kW.

Jó elgondolás végülis.

A lényeg, hogy sokféle megoldás legyen, aztán kiforr, mik a jó konfigurációk
milyen célokra.

Azért arról mi a véleményed, amiért az egészet indítottam, hogy most kész
helyzet elé vagyunk állítva, lesz ez a plusz atomerőművi blokkrendszer, és kell
vele valamit kezdeni. Mert az is lehet, hogy még be se lép a termelésbe, és már
kőkeményen fizetni kell. Ha úgy csináljuk, hogy amikor már belép a termelésbe
(ha belép), és akkor nem tudunk mit kezdeni az árammal, az a hülyeség netovábbja
lenne. Márpedig gyanús, hogy ha nem is ezen a szinten (építész-barkács lista),
de el kell már most kezdeni gondolkodni azon, hogy mit kezdünk a sok árammal, ha
eladni se nagyon tudnánk.