[Epitesz-barkacs] valós vagy kamu?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2015. Dec. 9., Sze, 11:55:02 CET


Acs Gabor wrote:
> Az azért teljesen mindennapos, hogy valami kütyünek, ébresztőórának,
> kábelmodemnek, akárminek van egy fali dugasztápja. Ami az esetek
> többségében egy filléres kínai szar, minél olcsóbb, annál nagyobb a
> profit a kereskedőnél. Olyan embert meg keveset ismerek (vagyis
> magamon kívül egyet sem), aki mindent leáramtalanít, amikor nem
> használja. Illetve ha napközben el kell valamiért ugrani, én sem
> kapcsolom ki a számítógépem, és az egész környezetét, ami egy rahedli
> tápegységet jelent.

Persze, semmit nem gondoltam véresen komolyan.
Na de azért, ha nagyon átgondoljuk, lehetne védekezni az ilyen fajta tüzek 
ellen.
A legkézenfekvőbb, és persze a legnagyobb akadálya a megvalósításnak a lustaság, 
hogy minden kütyü elé kellene olyan bizti vagy kismegszakító, ami pont annyit 
tud, amennyire szükség van.
Vagy pl a trafókba be szokott lenni építve hőbizti, ami túlmelegedés esetén 
végleg kiolvad. Néhány kütyünél már meg is tapasztaltam, amikor az oszlopon nem 
érintkezett a nulla, ezért az egyik fázis fogyasztója elhúzta a nullát maga 
felé, a másikon meg kifeküdt a számítógép hangrendszere. Volt a trafójában 
hőbizti. Nagyobb trafóban láttam visszakapcsolósat is, tehát az bimetallos. A 
dugasztáp más tészta, de nem kell feltétlenül tüzet okoznia.

Volt már, hogy 3f toroid égett le nálam, nagy füstöt csinált, de tüzet nem.

Eddig a legveszélyesebb eset az volt, amikor faházban olajkályhával fűtöttünk, 
és túlfolyt az olaj, és már kint is égett. Tél volt ugye, de nem volt magára 
hagyva. Kimentem, és a fagyott sóderból behordtam több vödörnyit, és eltemetetem 
az egész olajkályhát, nem lett tűz. Amióta klíma a fűtés mindenütt, abszolút nem 
aggódok a fűtés okozta tűzveszély miatt.

A másik eset az volt, hogy kis műanyag, ventillátoros fűtőtestet raktam az 
autóba állófűtés gyanánt. Nézem kis idő múlva egyszer, hogy milyen sötét üvege 
lett az ablakoknak. És mintha valami vörös is lennének... Rohanok oda, nyitom a 
járgányt, hát kigyulladt a szerkezet, és az alatta lévő szőnyegpadlót 
(csúszásgátlás célból volt benne) is meggyújtotta, ami műanyagból volt, mint 
kiderült. Mindent kirángattam, aztán órákon át lehetett mindenről a kormot 
takarítani, más kár nem keletkezett. Azóta is használok ilyesmit, de vaslemezre 
van szerelve úgy, hogy ha leolvad, akkor se tud maga alatt semmit meggyújtani.

Ezekért aztán később, meg most, hogy szóba került a téma, a továbbiakban még 
óvatosabb leszek pl a fesz alatt hagyott dolgokkal és a környezetükkel 
kapcsolatban.

Ha már anekdotázás: a zsiguli időszak szarabb volt. Egyszer mentünk el 
itthonról, egyszercsak "tüsszentett egyet" a motor. Tényleg olyan hangja volt. A 
következő pillanatban dőlt a füst a motorháztető alól. Felnyitom, méteres láng, 
rögtön visszacsuktam, és kezdtem kirángatni a járgányból a dolgokat, pl 
gázpalack is volt benne, gázért is kellett menni.

Mázli: egy percen belül odarohant valaki egy tűzoltókészülékkel (másik autós), 
és nyissam ki a motorháztetőt. Pár másodperc alatt eloltotta a tüzet. Persze az 
autó leamortizálódott, minden vezeték összeolvadt... Arra számítottam, hogy 
végig fogom nézni, ahogy porrá ég az egész autó.

hjozsi 



További információk a(z) Epitesz levelezőlistáról