[Epitesz-barkacs] Villanyszerelési szempontok

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2015. Jan. 22., Cs, 20:22:36 CET

Pataki István wrote:
> Unokatesóm (pontosabban a gyereke) családi házat épít, és tőlem
> kérdezte, milyen szempontok szerint érdemes manapság új lakásban a
> villanyt szerel(tet)ni?

Én csak azt sejtem, hogy nem ártanak egy halom olyan célú csövet is berakni,
amiben a már jelenleg is ismert, és a jővőben, ma még nem ismert kommunikációs
kábelek is elférnek. :-)

Erőátvitelileg meg arra készülni, hogy hátha meggondolják magukat, és kell jó
nagy delej, szóval férjen be többfelé 25A-nek megfelelő kanóc.

Nem tudom, mi ma a modern módi, de nekem az a szimpatikus, amikor a padlószegély
táján van valami faburkolatféle, ami szobában is jól mutat, és az leszedhető,
mögötte meg bővíthetésre bőséges teret adó akár kábelcsatornák is lehetnek. A
konnektorok ezek fölött nem sokkal, a kapcsolók ülve is elérhetők legyenek.
Legyen különmért delej is, és pár helyre - akár szabálytalan, akár nem - legyen
az is elvezetgetve.

Ha ház, az legyen körbeásva, vagy az alapbetonban, ami még nedves, legyen
berakva folytonos, tehát elektromosan egybe lévő, megfelelő keresztmetszetű vas
(mondjuk 12-es), ami aztán fel van hozva a villanyóránál, hogy hozzá lehessen
kötni a földhöz. Ha egybevasalt betonlap van a ház alatt, ami ma szokás, annak a
vasalása legyen szintén egybehozva elektromosan, és kihozva a leendő villanyóra
táján. Akkor is, ha a kőnyíveseknek rohadtul nem tetszik. Ezt később be lehet
kötni úgydöntés esetén a villámvédelmi rendszerbe, sőt, ha előre tudják, hol fog
lejönni villámhárító vezeték (vas), ahhoz is fel lehet előre hozni a bekötési
helyhez a betonacélt olyan keresztmetszetben, ami fogja bírni az idő vas fogának
a harapásait. :-)

Ezeket azért írtam le, mert utólag nem egyszerű megoldani, illetve jó nagy meló.