[Epitesz-barkacs] Ház-alap

Acs Gabor levlista at e8e.eu
2015. Sze. 24., Cs, 15:14:51 CEST

Sziasztok!

Ha már szóba kerültek ezek a beton dolgok.

"A kérdés az, hogy meg lehet-e még menteni ezt a házat, vagy gazdasági
totálkár?"

1-2 éve kérdeztem, hogy mit lehetne csinálni egy házzal, aminek hasad az
alapja. Asszem Vajk tanácsolta, hogy kenjek gipszet a hézagba, és akkor
majd látni lehet, ha tovább mozog. Nos gipszet akkor nem kentem, de az
jól látszik, hogy idén romlott a helyzet. Töltöttem fel egy fényképet:
http://kepfeltoltes.hu/view/150924/DSC_0477_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Jobb oldalt a lépcső, bal oldalt a ház széle. Csináltam képet a lábazat
bal oldaláról is, de az valamiért nincs rajta a gépemen.
Ami így szemből látszik, hogy van 2-3 repedés a lábazaton, ami
feltételezem, megy lefelé a talajba, és maga az alap is repedhet.
Ha meglenne a kép a bal oldalról, elmondom, mi látszana rajta:
A ház egy domb oldalában áll, így a bal oldalról készült képen jobb
oldalt alacsony, bal oldalt magas a lábazat. A jobb széltől kb. egy
méterre van egy repedés a lábazaton, és a lábazat síkja a repedéstől
jobbra már pár centivel kijjebb van, mint a bal oldali, az eredeti sík.
Tehát ha összevetjük a fenti képpel, látszik, hogy a ház egyik sarka
alatti alap dől kifelé.

Eredetileg a háznak a saját alapja, lábazata és a ház készült el, majd
később építettek elé egy pincét, aminek a teteje a ház terasza lett. A
ház alapja és a pince találkozásánál szintén nyílik évről évre, az ezen
a képen látszik:
http://kepfeltoltes.hu/view/150924/DSC_0480_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
-tehát a pince is válik el folyamatosan a háztól, de ezzel most nem
foglalkozom.

Ennek az egésznek az az eredménye, hogy pár éve még csak furán záródott
a bejárati ajtó, tavaly már alig, idén már egyáltalán nem. Tehát nyílik
szét az alap, és vele együtt a (fa)ház is.
Itt látszik a konyha padlócsempéje, ahogy végigrepedt a padló az alappal
együtt:
http://kepfeltoltes.hu/view/150924/DSC_0478_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Kezdek rájönni az okára. ez egy alpesi ház, jó nagy tetővel, és ott, a
ház sarkánál jön le az ereszcsatorna, gondolom kimosta a földet a ház
mellett, talán kicsit alatta is. Nyilván az első feladat lesz ezt a
vizet valahova messzire elvezetni, hogy ne romoljon tovább a helyzet.

A kérdés az, hogy meg lehet-e még menteni ezt a házat, vagy gazdasági
totálkár?
Láttam az Interneten olyan megoldást, hogy méterenként gödröt ásnak az
alap mellett, és az alap alá+mellé betonoznak. Szerintem alapvető baja
lehet ennek a háznak, hogy nem raktak vasat az alapjába. Valamiféle
koszorú kellene köré, ami összetartja az alapot, de körbeásni nem
merném, akkor lehet, hogy leomlana az egész.

Még arra gondoltam, hogy ott a konyhában, ahol a törött padlócsempéket
látni, fel kéne szedni a padlót, leásni valamilyen mélyre, és ott a ház
teljes szélességében önteni egy vasbeton gerenda formát, és ehhez
rögzíteni valahogy dübelekkel, vagy máshogy a kidőlőben lévő részt.

Mi a véleményetek?

És a kidőlőben lévő részt valahogy vissza lehet még nyomni az eredeti
helyzetébe, vagy felejtős?

--

Gábor