[Epitesz-barkacs] 1fázisú villanymotor

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2016. Jan. 30., Szo, 11:57:27 CET

Hofferek Attila wrote:
> [...]

Én is ilyesmire gondolok, bocs, ha leírtam utólag. (Sorban rögtön írtam a
levelekre.)

De van lehetőség az indulási nagy áram lecsökkentésére, ha terheletlenül indul a
motor. Én is alkalmazom egy 4kW-os motorú darabológép indításánál:
Két mágneskapcsoló kell, az egyik a motorra küldi a delejt kb 4-6 ohmos
ellenállásokon át. (Lehet nagyobb is, de annyira ne legyen kicsi, hogy a motor
reléje ne tudjon behúzni.) Aztán időrelé rövidrezárja az ellenállásokat, amikor
már felpörgött a motor. Ja, itt egy fázis van, elég 1 db ellenállás.

Lehet egyszerűbben is: kapcsoló 3 állással: nulla az egyik állás, ellenálláson
táplálás a másik, és direktbe kötés a harmadik. Kézzel kell direktbe kapcsolni,
jól lehet hallani, hogy felpörgött a motor.

Esetleg automatizálni is lehet: egy relét kell oda kötni, ahol a kondi áramköre
van. Ha a motor saját reléje behúz, akkor ez a relé is behúz, és ellenálláson át
indul a motor. Ha a kieg relé elenged, a bontó érintkezője rövidrezárja az
ellenállást.

Nálam az időrelés módi megy, mert a 3f táppal néha nagyon nagy trafókat is be
kell tudni kapcsolni. Szóval nem készülékhez kötött módi, hanem általános,
mindent ezen át kapcsolok. Az ellenállások: kanthal huzal rugó vízben, műanyag
flakonokban, de ki fogom váltani ellenállásokra, mert megint elkorrodálódott
valamelyik. Csodálkozva láttam, hogy a hálózat el tudta indítani a 4kW-os
motort. :-)