[Epitesz-barkacs] Ház hőkapac.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2016. Jún. 28., K, 11:13:07 CEST

Acs Gabor wrote:
> Rockwool deltaizé, ha jól emlékszem.
>
> Most csak az jut eszembe erről az egész témáról, hogy ahol most lakom,
> egy 4 emeletes társasház tető és padlástere. Ez a fenti rész betonból
> készült, szintén 25 centi ebből a Deltarock?-ból, és itt bizony állati
> meleg van. Pedig alattam nem is tudom, hányszáz tonna anyag lehet, és
> a falak is mondom, vasbeton.

Azért van állati meleg, mert alattad nem egy holt tömb van, hanem lakások,
szellőztetések..., szóval ott is állati meleg van. Gyakorlatilag körbe vagy véve
állati meleg helyekkel, az lenne a csoda, ha bent hűvös lenne.

De tegyük fel, hogy lenne a lakásodban egy 50m3-es víztartályod hőkapacként, és
ezzel jó hűvöset tudnál tartani a kánikulai nappalokon. Mi lenne az eredmény?

Mivel legalább 2-en vagytok ott, kell 40-50 m3/h légcsere azért, hogy ne
dúsuljon fel a CO2 a puszta légzéstől. Vagyis elég gyakran kicserélődik a levegő
akárhogy is, ettől a kinti marha meleg, így nagy nedvességtartalmú levegő hőfoka
lejön mondjuk 24 fokra, ergo a relatív páratartalma felmegy a nehezen
elviselhető tartományba. (Mármint nekem pl, a kövérek, öregek, anyagcserezavaros
emberek nehezen viselik az ilyesmit.)

Ellenben, ha amúgy jó a hőszigetelés, nincs hőkapac, és azt a többletvizet, ami
így bejut, egy kisebb teljesítményű klímával kiszeded teszemazt 50% körüli
páratartalomig, és ennek a folyománya, hogy 24 fok lesz, akkor tök jó lesz a
közérzeted. További következmény, hogy a nedves felületekre rárakódnak a
levegőben lévő szennyeződések, és lefolyik a vízzel együtt. (Párszor megnéztem,
tiszta vödörbe gyűjtöttem a vizet, hááát, nagyon mocskossá tud válni.)

Szóval én bizony még a passzívházaknál is megoldandó dolognak tartom a klímát.
Egy eset van csak, amikor erre párailag nem nagyon van szükség: a várfal
vastagságú pl vályog, mészkő...., ami kívülről le van párailag zárva. Ez olyan
óriási párapuffer képességű, hogy akár egész évre is képes stabilizálni a
páratartalmat. Nyáron szívja magába, télen meg adja vissza. Na de ki az, aki
manapság várfal vastagságú falakat épít? Ráadásul a váraknál számít magának az
épületnek az óriási tömbje is. Olyat meg végképp nem látni, pedig ezzel lehetne
a vastagságot csökkenteni, hogy egy ilyen falat pl habbal kívülről lezárnak. Ez
már csak azért is problémás, mert nem lenne elég mondjuk 5 centi, mert magának a
falnak is jó a hőszigetelése, és ahhoz, hogy a harmatpont a várfalban ne tudjon
létrejönni, bizony (látszólag ellentmondásosan) minél vastagabb és jobb
hőszigetelésű a várfal, annál vastagabb habot kellene kívülről rárakni.

Ha még az ablakok is kicsik (mint a váraknál), akkor az eredmény belső klíma
szempontjából fenomenális lenne. (Van itt a közelben olyan ház, amelyiknek
keskeny, szinte lőrés-szerű ablakai vannak, legalábbis az utca fronton. Arrébb
nem néztem meg. Gondolom nem csak esztétikai megfontolásból.)