[Epitesz-barkacs] [Crosspost] LED világítás

Gábor Auth auth.gabor at gmail.com
2016. Nov. 22., K, 23:04:48 CET

Hi,

Nos, kezd összeállni a rendszer a fejemben, leírom egyben az egészet, hogy
miről is lenne szó, hátha van jobb ötletetek vagy kiderül, hogy valamit
rosszul gondolok... :)

Alapvetés az, hogy a házban lesz egy 24 voltos törpefeszültségű kör a LED
szalagokhoz és olyan fogyasztókhoz, amelyeknek a feszültség igénye nagyobb
mint 12 volt, de kisebb mint 24 volt, ugyanakkor a teljesítmény igénye nem
túl sok; jelenleg ilyen fogyasztó a laptopom, de egyelőre jól elvan 230
voltos adapterről... :)

Minden helyiségbe 12 voltos LED szalag kerül, úgy kötve, hogy erről a 24
voltról lesz megtáplálva, szekvenciálisan sorosan kötök két egyforma hosszú
rövid szakaszt és 4 mm2 keresztmetszetű vezetékről párhuzamosan kötöm
ezeket a blokkokat méterenként, hogy ezen a vastag vezetéken folyjon az
áram nagyja.

Ezen túl lesz egy 12 voltos törpefeszültségű kör, erről fognak működni azok
a fogyasztók, amelyeknek nem kell túl nagy teljesítmény, ilyenek a
mobiltelefonok, a Wifi router, meg a vezérlés elektronikája.

Mind a két kör a későbbiekben kapni fog egy töltésvezérlőt és egy megfelelő
méretű akkumulátort, így áramszünet esetén is lesz világítás és a munkámhoz
szükséges alapvető dolgok.

Minden helyiség kap egy kötődobozban egy elektronikát; a kapcsolók
nyomókapcsolók lesznek, nem fognak teljesítményt kapcsolni, egy ESP8826
modul egy-egy GPIO lábát fogják GND-re húzni. Az ESP8826 úgy lesz
felprogramozva, hogy a lefutó élre egy relét vezérel; ezen túl persze tudok
majd programból időzíteni, dupla és tripla "kattintást" értelmezni (például
időzített lekapcsoláshoz vagy mozgásérzékelő által vezérelt világításhoz)
és még egy csomó dolgot.

Összeraktam egy megfelelőnek tűnő egységet négy fő modulból:
* WEMOS D1 mini - ebben van megfelelő tápellátás, USB csatlakozási
lehetőség soros emulációval, rajta van egy ESP-12 modul: $3.36
* WEMOS D1 relay shield - ezt rá lehet tenni a D1 mini egységre a mellékelt
tüskékkel: $1.70
* BME280 sensor breakout - ez tud hőmérsékletet, páratartalmat és
légnyomást mérni: $4.50
* HC-SR501 PIR sensor - ez egy infravörös mozgásérzékelő: $0.86

Ezt a négyet teszem le egy-egy helyiségbe egy-egy kötődobozba, így kompakt
módon meg tudom oldani a LED szalag vezérlését a relén át 24 voltról,
illetve a helyiség minden lényeges paraméterét tudom mérni is, lesz
mozgásérzékelő is az automata világítás módhoz (nem kell külön riasztót se
beépíteni, ha tudom jelezni, hogy senki nincs otthon).

Vélemény?

Bye,

Auth Gábor