[Epitesz-barkacs] Csavar kicsavarás kandallóból.

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2017. Jan. 22., V, 22:43:34 CET

jhidvegi wrote:

> Elsőre összetekerek egy anyát csavarral natúrban légkulccsal, és
> megnézem, mi az ábra. Remélhetőleg nem jön szét, aztán ugyanolyat
> bekenve. Sajnos se grafitos, se rezes kenőanyagom nincs. Van
> horganyspray (amit laikusok galvanizálásnak is titulálnak néha :-) ),
> abban vannak fémszemcsék, még azt is kipróbálom.

Nos, nekiálltam, M12-es csavarra. Nagysatuba be a csavar, alátét, egy M16-os
anya távtartásra, alátét és az anya. Kézzel be, aztán ki, semmi gond.

Légkulccsal be, aztán ki. Kompresszor elindul, 8 bar, légkulcs be, de ezúttal
hadd szóljon, aztán légkulcs ki, simán kitekerte. Vagy nem jól csinálok valamit,
vagy nem voltak tiszták a felületek. Vagy idő kell az összehegedéshez. Pedig
kitekerés után hozzányúltam, és meleg is lett kicsit a csavar. Persze a sokadik
be-kitekeréstől.

Nna még annyit megteszek, hogy lemosom a felületeket nitroval, és lefújom
sűrített levegővel. :-)

Megtettem. Ezután is simán ki tudta tekerni ugyanaz a légkulcs. Sőt, a menet se
sérült, kézzel is végig tudtam tekerni. Lehet, hogy ez egy jobbfajta csavar,
mert ezzel a légkulccsal egy M12-es csavart már elszakítottam ugyanilyen
próbával. Nem biztos, hogy 8.8-as volt, csak nemigen van itthon más. Ezzel csak
azt akartam mondani, hogy nem olyan gyenge ez a légkulcs, az a nagy alu bumszli
régi fajta. M20-as csavarhoz is szoktam használni. Kézzel nem tudom kilazítani,
amit ez meghúz.

Ezúttal viszont meg tudtam lazítani. Nosza rajta, hosszú csővel a krova
kiegészítve, azzal húzom rá, aztán le. Ezúttal már a menet is megsérült, de
mégis kb ugyanakkora erővel lejött. Lehet, hogy mégse 8 bar a nyomás? Megnéztem,
tényleg nem, 9 bar. Lehet, hogy mégis van valami jelenség, mert ha horganyzott
csavart tekerek be vele, akkor rajta tartva a légkulcsot nem áll meg, hanem
egyre kisebb lépésekkel, de folyamatosan megy beljebb és beljebb, míg szét nem
megy a csavar menete. Ezért általában időre szoktam tolni neki. Ezúttal viszont
mintha ütközne, egy adott mértéknél nem teker tovább. De hosszú karral tudtam
tovább tekerni a menet megsérüléséig.

Megállapítás: kell az összehegedéshez az idő is, meg valami vegyi hatás talán.
Ha már úgy meg van húzva, hogy megsérül a menet, tán csak össze kéne már
ragadnia, nemde? Vagy ez egy jobb fajta anyagból van. Na de ugyanez a fajta
anyagú volt az, amit nem lehetett letekerni. Az nincs kizárva, hogy érte némi
kénsav, és úgy telt el pár nap. Ez az anya-csavar pár mindenesetre már nem
építendő be, kissé meggyaláztam a meneteket.

Érdekes módon az anya sérült meg, mert a csavarra egy új anya simán rátekerhető,
a használt anya is egy új csavarra, csak azért érezni, hogy itt-ott el akar
akadni. Pedig az anyának jóval nagyobb a menetszelvény tövénél a keresztmetszet.
Amikor tönkretettem horganyzott csavart ilyen próbával, ott a csavar menete
gyalulódott le.