[Epitesz-barkacs] ablak korul...

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2017. Jan. 22., V, 23:42:40 CET

Vajk Fekete wrote:
> kiteszik az ablakot a tégla külső síkjára. így a homlokzati szigetelés
> rálóg a tokra 1-2 centit. nade akkor is a tokot megkerülni a hőnek
> annyit tesz (kívülről befele) hogy 2 centi szigetelés, 9 centi tégla,
> és bent is vagyok. A mai tégla hiába szuper hőszigetelő 40-44centi
> vastagon, 9 centi vastagon azért nem az igazi.

Akkor mi a megoldás? Nincs ez kicsit túlspilázva?
Az, amit odarakni láttam, az szerintem ugyanúgy bakfity.

Mellesleg, ha műanyag, ha fa a tok, az hőszigetelésileg szintén nem egy nagy
durranás. Itt is az lehet a lényeg, hogy kicsi az a felület ahhoz, hogy annyira
számítson. A lényeg, hogy ne legyen rajta semmiképpen harmatponti a hőmérséklet,
nemde?

A tokon át csavarozás az szerintem egy borzasztóan durva, ronda megoldás. Ennél
már csak az lenne a durvább (ilyet is láttam), hogy bevernek a tokon át egy
150-es szöget.

> vagy a régi lemezfüles megoldást használják,

Ez, ha csak kis fülekről van szó, szintén nem az igazi. De az már nem rossz
talán, ha a teljes kerületen van a lemez, ami akár úgy is lehet, hogy a
nyílás-záról belső felületével van valahogy összehozva, tehát az ablak-ajtó
falon kívül van, vagy részben falon kívül van. Ekkor lehet akár 15-20 centi is a
hab.

> ha habbal béleled a kávát, az hőtechnikailag ok. mechanikailag
> kérdéses. hanggátlásilag meg nagyon szar.

Ez a hanggátlás is olyan, amiről már egész más a véleményem, mint korábban volt.
Ha csak purhabbal van berakva az ablak, akkor is már belül süket szobának tűnik
az egész akkor, ha légmentesen tömít. Vagyis a régi ablakok azért nem jó
hanggátlók, mert vannak rések. Fene gondolta, én mindig azt hittem korábban,
hogy az üveg rezgésein át jön be a hang. De amikor egy ilyen agyontömített öreg
házban voltam, aminél maga az ablak is két vonalon volt tömített körbe, hát a
kinti kutya ugatását nem lehetett bent hallani, csak ha nagyon nagy csend volt
bent, és nagyon figyelt az ember.

Anno kanadai ismerős hölgynek regéltem erről, aki azt mondta, hogy dejó, hogy a
madárcsicsergést se lehet ezentúl hallani! :-)

De ami még rémísztő is tud lenni: bajba kerül valaki a saját kérójában, és
próbál kiabálva segítséget kérni. Látja, hogy mennek el emberek az ablak előtt,
de semmit nem hallanak abból, amit kiabál. Sajnos egyszer én is kerültem ilyen
helyzetbe. Még nem tudtam lábra állni, és a sok gyogyótól megszédülhettem,
elestem, még egy széket is összetörtem, és egyszerűen nem tudtam felállni.
Kiordítottam magam a kimerülésig, és mivel senki nem hallotta meg, pihentem
kicsit, aztán minden erőmet összevakarva valami állatnehezen feltápászkodtam, és
az ágyhoz vonszoltam magam. Kurvaszar dolog. Én már úgy vagyok vele, hogy el is
határoztam, ha kilátásba helyeződik a magatehetetlenség, akkor ott akarom
abbahagyni az egészet. Ha így nézzük, nem is olyan szar mégse, ha jól van a kéró
hangszigetelve. :-)