[Epitesz-barkacs] inverteres klima

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2017. Május. 9., K, 11:39:19 UTC

Gábor Auth wrote:

> A teljesítménye vagy a hatásfoka? :)

A teljesítménye. A hálózatból is többet vesz fel, de ez nem gond, ha kint rohadt
hideg van, és ezen múlik, hogy bent jó idő legyen.

A mondanivalóm lényege, hogy nem lesz jobb az ábra, ha az ember mondjuk 18
fokkal megelégszik. Ha bárhogy a helyiség hőfoka felment teszemazt 23 fokra vagy
följebb, akkor jobban fog teljesíteni a cucc.

> COP szempontjából rosszabb, ha magasabb hőmérsékletre van állítva a
> beltéri, próbáltam 22, 24, 26 és 30 fokos hőtartással.

Persze, ez logikus is. De "néha" :) nem a cop számít, hanem hogy milyen meleg
van bent.

És valahogy nem is arányos a dolog. Valszeg arról van szó, hogy ha bent meleg
van, akkor a belső hőleadó felület is melegebb kell legyen, ez nagyobb nyomást
jelent, és erősebben kell dolgoznia a kompresszornak. A 23 és a 18 között
arányaiban nincs akkora eltérés, mint a teljesítmény-növekedésben, ha jól
érzékeltem. -15 fokban ez ugye 38/33=1,15 körüli hőfokarány, de a cucc
teljesítménye nem ilyen arányban lesz nagyobb.

Ha kint is melegebb van, még durvább a növekedés. Egyszer nyáron kipróbáltam az
egyiket, fűtésre tettem maxon, ami belefér (ez még nem inverteres). 3,5kW volt a
névleges teljesítménye, amihez kb 1,2kW hálózati teljesítmény-felvétel tartozik
elvileg, vagy max 1,5kW. Ezúttal viszont már szépen ment föl a hálózati
teljesítmény 2kW fölé, és elkezdtem félteni a cuccot, kikapcsoltam. Lehet, hogy
ment volna még akár 2,5kW-ig is, hacsaknem lekapcsol a klixon. A hőfokkülönbség
nem lehetett nagy. Ugyanez a kis hőfokkülönbség vadhidegben, ha pl csak a
fagymentesítés lenne a cél, egészen kicsi teljesítményt adna le, és venne fel
csak a gép.

Amikor ezek újak voltak, eszetlenül dolgoztak. Biztosan 100 fok felett volt a
nyomóoldali csőhőmérséklet, mert sercegett a megnedvesített ujjam, ha
hozzányúltam, valamint az a fekete hőszigetelő cső összezsugorodott. Ez még
valszeg nem súlyos mínuszokban történt, viszont elég szar helyet kellett
kifűteni: betonfal, szigetelés nélkülis kefnis födém.

A magasabb beltéri hőleadó hőfokot, így a növelt teljesítményt úgy is el
lehetett érni, hogy kisebbre vettem a beltéri ventillátor sebességét.