[Epitesz-barkacs] Hővisszanyerő szellőztető ötlet

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2017. Nov. 21., K, 18:26:28 UTC

szepygab at gmail.com wrote:
> Ahogy néztem a forgódobos rendszerűeket, a dob talán egy arasz vastag
> lehet, ez itt a cső hossza. A két oldala "hálóval" fedett és közte
> megpakolták fémforgáccsal. Az átmérője jóval nagyobb, mint a levegőt
> vezető csöveké. Folyamatosan nyomják át rajta az elszívott és a
> befújt levegőt, a két csőpár az átmérőn egymással szamben van (180
> fokkal arrébb).

Igen, ez egy másfajta rendszer. Ennek az lenne a lényege, hogy itt nemigen
csurog le a víz, hanem mindig átkerül a túloldalra, a meleg oldali többletpára
visszakerül. Ez se rossz rendszer, de messze nem olyan, mint egy ilyen
ellenáramú jellegű, csöves móka.

Van még egy másik módi is: amikor két hőcserélő van, ezek hőcsövekkel vannak
egymással összekötve. De nem két tömbről van szó, hanem itt is áramlás-irányú
szakaszokról lehet beszélni, vagyis ez kb egy ellenáramú hőcserélőnek felel meg.

Ezt a módit láttam már galvánüzemben úgy, hogy a két légjárat óriási átmérőjű
volt, fel lehetett volna benne állni, és hőcsövek helyett víz ment át egyikből a
másikba szivattyúk által.

> Nem tudom mekkora lehet a dob fordulatszáma, de a mérete és a forgács
> miatti kiegyensúlyozatlansága okán nem lehet túl magas - meg hát
> csöndben is kell maradjon.

Igen, biztos csöndben is marad. Itt ugye tudható, hogy emelkedik a töltet hőfoka
a meleg kiramlásban eltöltött idővel valamilyen összefüggésben, tehát ami levegő
itt a melegebb zónán áramlik át, az már nem lesz annyira lehűtve. Valamint
amikor átfordul, az elején hatékonyan melegíti a bejövő hideg levegőt, de arrébb
már nem lesz olyan meleg, szóval ott már nem annyira melegít. De a vízpára
jelentős részét visszaviszi, az biztos.