[Epitesz-barkacs] Hővisszanyerő szellőztető ötlet

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2017. Nov. 22., Sze, 02:17:51 UTC

Gábor Auth wrote:

> Tehát amikor az első kavics mondjuk 10 fokos és rányomod a 20 fokos
> levegőt, akkor annak az egy kavicsnak a hőfoka nyilván egy
> exponenciális mentén fogja felvenni a 20 fokos hőmérsékletet. Ha a
> másik oldalról elkezded szívni a kinti 0 fokos levegőt, akkor az is
> exponenciális mentén fogja felvenni a 0 fokos hőmérsékletet. Ha
> felváltva fújod kifelé a 20 fokos levegőt és szívod be a 0 fokos
> levegőt, akkor az első és az utolsó kavics nagyjából 20 és 0 fokos
> lesz. A közbülső kavicsokon a hőmérséklet gradiens lineáris kell
> legyen, mert semmi oka nincs arra, hogy exponenciális legyen.

Pont ezt feszegettem pár emilen át, szóval szinte biztos, hogy sem
exponenciális, sem lineáris nem lesz sem az egyes kavicsok időbeli
hofokváltozása, sem a hossz mentén a kavicsok hőmérséklet-eloszlása. De ennek mi
a jelentősége, hogy ennyire rákattantatok erre a függvényesdire? Biztos fel
lehet írni jó kis diffegyenleteket a folyamatok alakulására, csak nem érdemes.

Az elektromos példa egész jó. Egyszer volt egy olyan elképzelésem, hogy hőt
tárolnék a ház alatt nyárról télire, és itt egy teljesen hasonló dolog áll elő,
de változó kapacokkal és hővezetéseknek megfelelő ellenállásokkal. Letettem
arról, hogy egyenleteket írogassak, csak arra szorítkoztam, hogy a valós
hőkapacoknak és hőellenállásoknak megfelelő villamos kapacokat és ellenállásokat
számoltam ki (az idők átszámíthatósága céljából), és valós ellenállásokkal és
kapacokkal megépítettem a sort, és rákapcsoltam a delejt. Azt nem vizsgáltam,
hogy a soron hogy alakul időben a fesz (még megvan az áramkör, meg is tehetném),
csak azt, hogy nem érdemes megvalósítani a projektet, mert az év folyamán a
tárolt hőmennyiség csaknem teljes egészében el fog veszni ebben a méretben.
Lakótelep méretben megoldható lenne, ha mint itt, nincs áramló talajvíz.

> Ha az egyik végére rákötsz tápfeszültséget és eleget vársz, akkor
> persze az összes kondenzátor feszültsége felveszi a tápfeszültséget.
> De ha felváltva az egyik végére tápfeszültséget, a másik végére a
> földet kötöd, miközben lebegni hagyod a másik végét, akkor szerintem
> a kondenzátorokon idővel egy lineáris gradiens fog kialakulni, de
> akinek van szimulátora, leszimulálhatná. :)

Meglepne, ha lineáris lenne akár a gradiens, akár az egyes elemek
fesz-változása. De nincs jelentősége. Szerintem a gradiens hosszú láncnál egy
szűkebb tartományban lesz számottevő, és ez a  tartomány vándorol. Villamos
példán nem látom olyan evidensnek, de a hosszú csöben lévő kavicsok esetén
annyira jól érzékelhető, mik történnek, hogy el se tudom képzelni, hogy ne így
legyen.

Pl ha lenne egy 10 méteres cső, elkezd áramolni a meleg levegő, az első egy
méterben fel fog melegedni elég hamar a kavics, az utolsó egy méterben meg se
moccan a hőfok sokáig, mert már jóval előbb szinte teljesen lehült a levegő. A
hőátadás ott történik csak, ahol van hőfokkülönbség. Én továbbra is azt
saccolom, hogy lesz egy gradienses zóna, és ez vándorol.