[Epitesz-barkacs] Hővisszanyerő szellőztető ötlet

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2017. Nov. 22., Sze, 11:58:58 UTC

Gábor Auth wrote:

> A méretezésnél van értelme, mert ha 50 méter kavicson a gradiens
> mindössze egy méter a közepén, akkor csak az az egy méter kell,
> illetve nem mindegy, hogy oszlik el a hőenergia. :)

Igen, utólag is ezen filóztam. Megpróbáltam felírni a megfelelő egyenleteket, de
valszeg túl sokat ittam hozzá. :-)

> Egyenleteket nem kívántam írni, megépíteni sem, így kénytelen voltam
> szimulátorba beletolni:
> https://drive.google.com/open?id=19y5beiwDcK-rPLuuzh3sidCj_skQrqR8
> https://drive.google.com/open?id=1BQ1m2pOwdMPlJUsul2uQdFnbsx8Xskqo
>
> Ezek alapján nagyon szép lineáris gradiens kell kialakuljon a csőben,
> ha az hőtanilag megfelel az elektromos kapcsolásnak.

Jó rövid lett a lánc, és hozzá magas a freki. Ha én volnék képes modellezni,
baromi hosszú lánc lenne, és egy 0-1 átmenet, és meg lehetne nézni bármelyik
pont változását. Nekifogtam én is éjjel a workbenc vagy mifene programban, de
feladtam.

Gondolj arra, hogy van egy 10km hosszú cső, és nincs légellenállás. Elindul a
levegő (legyen meleg a levegő, és hideg a töltet), és beláthatóan elég hamar fel
fog melegedni a cső első jópár méterében a töltet a bejövő levegő hőfokára (nem
mérhetően kisebbre), valamint a túlvégen, mit a túlvégen, már 100 méterrel odébb
is az idő elején még semmi hőfokemelkedés nem tapasztalható, és utána végig az
egész 10km-en.

Én azt saccolom, hogy ha készülne egy jó modell, ami számszerűen is kihozza az
átmeneti zóna hőfokát a hossz függvényében egy adott pillanatban, akkor az
ilyesmi alakú lesz: 0,5*Tmax*(1+coskx), ha nulla a töltet hőfoka, és Tmax a
bejövő levegő hőfoka. Ha az átmeneti zóna kb 1 méteres, akkor k kb pi értékű, és
1/m dimenziójú. Nem azt akarom állítani, hogy ez lesz a tényleges matematikai
alak, csak ehhez fog hasonlítani.

És ha a légáram állandó, akkor az átmeneti zóna egyenletes sebességgel halad.

ha meglenne ez a modell, akkor egy akkora szakaszt kéne csak megépíteni, amiben
az átmeneti zóna oda-vissza tud vándorolni egy értelmes periódusidő szerint, és
mindig tökhideg lenne télen a külső vég, és mindig meleg lenne a belső vég,
tehát az átmeneti zóna nem érné el a végeket, mert az irányváltás megfordítaná a
vándorlási irányát.