[Epitesz-barkacs] Gáz vagy villany?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2017. Okt. 11., Sze, 20:25:53 UTC

Cser Tamas wrote:

> 120 liter *  hőmérséklet-emelés 35 °C
> A víz fajhője: 4,2 kJ*kg^-1*°C^-1
>
> 4,2*120*35  = 17640 kJ
> 1 kWh = 3600 kJ, vagyis: 17640 / 3600  = 4,9kWh
>
> 4,9 * 38 = 186Ft *30 nap = 5586 Ft/hó

Lehet, hogy kb jó a számítás, de nekem valamiért drágább a nappali villanyom.
Azzal együtt, hogy egy kis része különmért.
A másik, hogy szerintem kevés az a +35 fok, valszeg a gázosnál jóval magasabb a
hőfok, így nem teljesen jó az összevetés. Valamint azt se tudhatod, hogy amivel
összevetetted a számításodat, ott mekkora a vízhasználat.

Amit lehet tudni, hogy a gáz egységnyi kivehető energiája, tehát azt is
belevéve, hogy a kéményen sok mehet ki, jóval olcsóbb, mint akár a különmért
villany.

Ami olcsóbb villanyból: az a hőszivattyú, ha nem túl magas hőmérsékletre kell
tolni a hőt.
A hőszivattyús bojlerek nem ritkán inkább már CO2-vel működnek, és a nagy
hőfokkülönbség miatt nem lehet túl jó a COP.

Bojler témában volna egy jóféle olcsóbbítás, de még sosem hallottam róla, hogy
bárki megcsinálta volna:
A fürdés alatt zuhanyozást kellene érteni, és az elfolyó víz hőjét kéne
visszanyerni úgy, hogy a bojler hideg ágába már egy előmelegített víz kerüljön.
Nem igazán tudom, hogy kéne profin megcsinálni, milyen hőcserélő kellene ehhez,
ami nem mocskolódik el villámgyorsan.

Valamint: ha már villanybojler, én bizony aszondom, hogy legyen a fűtőtest
legalább 2kW-os. Nem is értem, miért az 1200W-osat szeretik berakni. Ha jó lenne
a hőfokszabályozó kapcsolója 3kW-ra is, az lenne a legcélszerűbb, az az áram
többnyire még hozzáférhető nagyságú. De hát sajnos hiába tud elvileg 16A-t
kapcsolni, a gyakorlatban szerintem elég hamar összeragadnak a kontaktok.

Továbbá: az se rossz, ha akinek módja van rá, külön hőszigeteli pluszban az
egész bojlert. Ezzel azt lehet elérni, hogy szinte az összes kivett meleg a
vízben fog kijönni, nem a bojler környezetét fűti.