[Epitesz-barkacs] Gáz vagy villany?

Cser Tamas maguspr53 at gmail.com
2017. Okt. 11., Sze, 21:16:47 UTC

apródonként válaszolok, " témánként"
jhidvegi <jhidvegi at gmail.com> írta, 2017. 10. 11.:

> Valamint: ha már villanybojler, én bizony aszondom, hogy legyen a fűtőtest
> legalább 2kW-os. Nem is értem, miért az 1200W-osat szeretik berakni. Ha jó
> lenne
> a hőfokszabályozó kapcsolója 3kW-ra is, az lenne a legcélszerűbb, az az áram
> többnyire még hozzáférhető nagyságú. De hát sajnos hiába tud elvileg 16A-t
> kapcsolni, a gyakorlatban szerintem elég hamar összeragadnak a kontaktok.

az az 1200Wattos a "történelmileg így alakult" kategória,

a régebbi légvezetékes csatlakozású családi házak bekötéséhez
általában 10mm2 Alu
vezetéket használtak, 15 évig 16A kismegszakítóról nagyobbra nem
akarták cserélni
( 1984 - 1999 )  és 1999-ben a német tulajdonba eladott ELMÜ is csak 25A-ig
cserélte (viszont akkor kérelem nélkül, az "assembleg by ELMÜ"
villanyórával együtt)

a méretlen, plombált vezeték alu-cu sima sodrott kötése 20A - 26A terheléssel
büdösamperszagot produkált, és többször ki is gyulladt
--------------------------
egy 1959-ben épített társasházban ( 1984-ig ) kezdetben 6A, később 10A
kisautomatát adtak,
abban a házban 6mm2 alu vezetéket szereltek 1959-ben

szóval 800Wattos villanybojlerest is átéltem
most szabványosított műanyagdoboznál a 32A-t már megkaptam, mert a
betáp alu-cu sodratos MNOSz 447-1950 szabvány kgyulladt, tehát
cserélni kellett,
és a mai szabványányos kötéshez már csak 16mm2 akusodronyost a legkisebb
keresztmetszet

most  már nekem is a 16mm2 alusodronyos betáp miatt 3kW-os van :-)