[Epitesz-barkacs] Gáz vagy villany?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2017. Okt. 12., Cs, 08:40:39 UTC

Cser Tamas wrote:

> jól rémlik :-)
> az autoklímák leginkább valóban "nyitottak", (pl. ékszíjhajtásos
> kompressorok) a gumitömlőknél a csőfalon, vagy a kompresszor
> tömítőfelületek mentén diffundálódó hűtőközeg szivárgása
> "természetes", éves szinten 20% klímagáz veszteség nem jelent
> tömítetlenséget

Viszont neked akkor folyton gázt kell szerezned, és betöltened.
(Azt hittem, hogy van valami mágneses kuplung, ami miatt a hajtott oldal mégse
szimmeringes vagy más efféle tömítésű.)

> most nyáron csináltam az első gyógyítóműtétet egy álló hűtőszekrényen
> :-)
> a hűtőszekrény saját kompresszora, saját alkatrészeivel, csak a
> töltőcsonkon keresztül
> éli meg a gumitömlős hozzátöltés, rátöltés, levákumozás részt, és egy
> nyomásszabályozós nyomásmérő élményével

Jó, az utántöltés más tészta, az nem lehet zárt. :-) Na de az már gáz, ha a
hűtőt folyton utántölteni kell, nemde?
Ez még a csinár, amit olyan sokszor emlegettél?

> mivel nem szeretem (sok okból) a keményforrasztásos technológiát,
> a (számomra könnyebb) gumitömlős módit használtam.

Azért vannak ám közegek, amiknek akkora a nyomása, hogy a gumitömlő nem evidens,
hogy bírja. Meg van, ami simán oldja a gumit.

> a hőszivattyú saját kompresszora megmarad, a nyomóoldali kivezetés
> rézcsöve rezgés miatt (a kompresszorhoz közel ) megtört, ( ezért lett
> a Gabinál kiselejtezve ) a megtört rézcső a környékével együtt ki
> lett vágva.

És ezt helyettesítetted gumitömlővel?

Nekem is volt ilyen bajom az egyik klímával. Megoldás: lágyforrasztás volt.
Ráidomítottam egy vékony rézlemezt, miután minden elő volt ónozva, és rátekertem
egy rézhuzalt (szintén csupasz), és az egészet felmelegítve beónoztam.

A klíma persze mégis egy év után elhalálozott, mert nem vákuumoztam eszköz
hijján, valszeg bekerült nemkívánatos anyag, és zárlatossá vált a kompresszor
motorja.

Ez sajnos nálad is megeshet, ha nem vákuumozol feltöltés előtt. A gumitömlőt
előbb nézd meg, hogy olajálló-e. Levágsz egy darabkát, belerakod egy
konzervdobozba, amiben elárasztod valami szénhidrogén-olajjal (tehát nem
étolajjal), és megnézed 1-2 nap múlva. Ha megdagad, nem lesz jó.

Legutóbbi egyik munkám: olajhűtésű áramforrás, gumikábeleket rakott bele a
gyártó anno. Kiemelés után kiderült, hogy az összes gumi lefoszlott a
kábelekről, és tiszta mázli, hogy nem lett valami állatnagy zárlat. A hiba más
volt, ami miatt javítani kellett.
Lehet kapni olajálló O-gyűrűt, ebből következik, hogy talán lehet kapni olajálló
gumitömlőt is.

> a hiányzó rézcsöves rész  spec gumitömlővel és a megfelelő
> "légféktömlő bilincsekkel"
> lesz bekötve, és a benne nyargaló hűtőközeg  max 6barral ( a régi R12
> helyettesítője is tudja ezt) meg fogja oldani

Azért a működés közbeni 6 barra nem vennék mérget. De ha a gumitömlőt valami
fémszövetbe rakod, amit egy árnyékolt kábelről leszedsz, és az a bilincsek alá
is bekerül, akkor dagadásra és húzásra is meg lesz tartva a gumicső.

Másik megoldás: lehet kapni gázbekötésre való tömlőket. Persze ez pénzbe kerül,
de ez biztosan bírja a nyomást is, meg a közeget is. A végein szerelvények
szoktak lenni, de nem olyan vészes azért az ára. Belülről még nem láttam, nem
vágtam szét ilyet, de ez valszeg ki van egészítve ilyen fémszövettel. Ha esetleg
bővebb a kelleténél, a csőre lehet zsugorcsöveket húzni, előtte a cső végét
kicsit kibővíteni, hogy szorítás után ne akarjon lejönni.