[Epitesz-barkacs] Épület energetika régi házban

Acs Gabor levlista at e8e.eu
2019. Dec. 5., Cs, 18:56:55 UTC

Sziasztok!

Mit gondoltok, mennyire lehet problémás mai szemmel egy nagyon régi
épületben élni?

80 centis, kőből rakott falak. A tető cserép fedésű, alatta van kb. 15
centi kőzet, vagy üveggyapot, ami már kissé összeesett. Alatta pedig
pince, de nem olyan, mint egy mai ház alatt, hanem boltíves, így a pince
mennyezet és a lakótér padlója között van helyenként több, mint 1 méter
valami, gondolom föld.

Szóval régen ilyenekben éltek az emberek, nyáron biztos tök jó a nagy
tömeg miatt. Erénye még, hogy ha áll már párszáz éve, akkor biztos fog
az még legalább egy emberöltőt kiszolgálni. Kapott vasbeton koszorút és
beton gerendákat, így az egész szerkezet nagyon stabil.

Viszont egy mai energiatakarékos háznak hőszigetelt már az alapozása, a
padlója, a falai is...

Azt próbálom kitalálni, hogy én is passzívház kedvelő lettem, de azért
van annak egy olyan oldala is, hogy ha a nem passzív házat gazdaságosan
(klímával, 5 fölötti COP-vel) fűtjük vagy annak megfelelő áramtarifáról,
vagy napelemekkel termelt energiából, akkor elsősorban a beruházáskor
keletkezik a nagy költség, utána ha lesz havi 10-20 ezer a fűtési
költség, azt már ki lehet gazdálkodni, és a hosszabb távú gazdasági
mérleg is esetleg kedvezőbb, mint egy új, nagyon szigetelt ház építése.

Az építész arról beszélt, hogy ezeket jobb cserépkályhával
megdurrantani, mint klímával, vagy más komfortos fűtéssel folyamatosan
tolni a falakba a meleget, mert utóbbi esetben átmelegszik az egész fal,
és sokkal több energiát nyel el. Ezt mondjuk nem teljesen értettem.

--

Gábor