[Epitesz-barkacs] Épület energetika régi házban

Acs Gabor levlista at e8e.eu
2019. Dec. 5., Cs, 19:55:38 UTC

2019.12.05. 20:40 keltezéssel, Gábor Auth írta:
> Hi,
>
> On Thu, Dec 5, 2019 at 7:56 PM Acs Gabor <levlista at e8e.eu
> <mailto:levlista at e8e.eu>> wrote:
>
>     Szóval régen ilyenekben éltek az emberek, nyáron biztos tök jó a
>     nagy tömeg miatt.
>

> Egy darabig. Lassan melegszik fel és lassan hűl le. Ha viszont
> felmelegedett vagy lehűlt, akkor már szopás.

Arra gondolok, hogy nyáron is eléggé nagy a tehetetlensége egy ilyen
tömegnek, és ritkán van olyan időszak, amikor éjszaka is meleg van. Így
a napi, vagy heti középhőmérséklet többnyire elviselhető.
Télen meg nem szabad hagyni visszahűlni, tavasztól kezdve muszáj
folyamatosan hőn tartani. - vagy akkor bejön az, hogy átmelegednek a falak?

> 5 fölötti SCOP csak víz-víz hőszivattyúval van, egyébként
> levegő-akármi 3 körül lesz ezen az éghajlaton, így kalkulálj. És
> persze a napelemes dolog addig térül meg így, amíg szaldós az
> elszámolás. Ha nem lesz szaldós, akkor nem nagyon tudod olcsón fűteni.

A sima levegő-levegő klímáknál én most 5 fölötti SCOP-ket látok, ami
hidegebb időben is 4 fölött marad, és -20-nál is, ami nálunk igen ritka,
akkor is még 2 fölött.

>     Az építész arról beszélt, hogy ezeket jobb cserépkályhával
>     megdurrantani, mint klímával, vagy más komfortos fűtéssel
>     folyamatosan tolni a falakba a meleget, mert utóbbi esetben
>     átmelegszik az egész fal, és sokkal több energiát nyel el. Ezt
>     mondjuk nem teljesen értettem.
>

> Szerintem arról beszélt, hogy akkor fűtsd csak, ha épp ott vagy és épp
> kell fűteni, mert ha átmelegednek a falak, akkor már a gatyád rámegy.

Ennek mi az oka? Nem úgy van, hogy bármennyi hőt is beletolok a házba,
az el fog onnan távozni? Az átmelegedett fal többet fogyaszt?

Gábor