[Epitesz-barkacs] Épület energetika régi házban

Gábor Auth auth.gabor at gmail.com
2019. Dec. 5., Cs, 21:40:23 UTC

Hi,

On Thu, Dec 5, 2019 at 8:55 PM Acs Gabor <levlista at e8e.eu> wrote:

> Egy darabig. Lassan melegszik fel és lassan hűl le. Ha viszont
> felmelegedett vagy lehűlt, akkor már szopás.
>
> Arra gondolok, hogy nyáron is eléggé nagy a tehetetlensége egy ilyen
> tömegnek, és ritkán van olyan időszak, amikor éjszaka is meleg van. Így a
> napi, vagy heti középhőmérséklet többnyire elviselhető.
> Télen meg nem szabad hagyni visszahűlni, tavasztól kezdve muszáj
> folyamatosan hőn tartani. - vagy akkor bejön az, hogy átmelegednek a falak?

Nem a középhőmérséklet számít, ha fehérre fested, akkor is megsüti a nap,
ha nem árnyékolod, átmelegszik.

> 5 fölötti SCOP csak víz-víz hőszivattyúval van, egyébként levegő-akármi 3
> körül lesz ezen az éghajlaton, így kalkulálj. És persze a napelemes dolog
> addig térül meg így, amíg szaldós az elszámolás. Ha nem lesz szaldós, akkor
> nem nagyon tudod olcsón fűteni.
>
> A sima levegő-levegő klímáknál én most 5 fölötti SCOP-ket látok, ami
> hidegebb időben is 4 fölött marad, és -20-nál is, ami nálunk igen ritka,
> akkor is még 2 fölött.

Méred vagy elhiszed a marketing anyagot, amit amúgy a dél-európai
időjárásra írtak? Amikor én mértem, akkor a 4,4 SCOP-os klíma és -18 °C
esetén már 1,8 volt a pillanatnyi COP, a teljes idényre 3,3 jött ki és
akkor enyhe tél volt két alkalommal nagyobb hideggel.

> Szerintem arról beszélt, hogy akkor fűtsd csak, ha épp ott vagy és épp
> kell fűteni, mert ha átmelegednek a falak, akkor már a gatyád rámegy.
>
> Ennek mi az oka? Nem úgy van, hogy bármennyi hőt is beletolok a házba, az
> el fog onnan távozni? Az átmelegedett fal többet fogyaszt?

El fog távozni, az eltávozás sebessége határozza meg az energiaigényt.
Vastag falú szigeteletlen épületnél nem mindegy, hogy felmelegíted a
levegőt, amíg ott vagy, aztán hagyod kihűlni vagy átfűtöd a teljes
falszerkezetet.

--
Bye,
Auth Gábor (https://iotguru.live)