[Epitesz-barkacs] Felásott föld tömörítése

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2019. Május. 13., H, 10:19:26 UTC

Horváth Zsolt wrote:

>   Józsi! Kb. milyen sűrűn kell egymás mellé bökdösni a pálcát?

Nincs szabály, a lényeg, hogy érezd, felkeményedik a talaj a szurkálásoktól. Na
persze én nem arra gondoltam, hogy ezzel a 10mm-es pálcával kéne szurkálni, mert
bár ez lenne a leghatékonyabb, de annyi időd nincs, amennyi ehhez kéne.
Szerintem valam 20-25mm-es farúd (lehet léc is, nem kell kereknek lennie) is
megtenné, a felsőbb rétegeknél meg egy tetőléc-körüli méretű is jó már. Én csak
kb 30-40 centis rétegekkel foglalkoztam, ahhoz helyből jó volt a tetőléc, meg
abból volt is itthon elég hosszú. Sokkal hamarabb éreznéd, hogy felkeményedik,
és akkor lesz jó, amikor már nem tudod mélyre szúrni. A felső pártíz centit már
taposással is lehet tömöríteni. Lehet, hogy nem lesz elég az ott lévő föld,
vinni kell még oda, mert mélyedés alakul ki.

(Végülis ennek a módinak az az elvi alapja, hogy ki tudsz fejteni két kézzel
mondjuk 10-15 kilós erőt, ez jut a 20mm-es rúd esetén 3-4 cm2-re, vagyis kb 5
kiló/cm2. Az ember talpa per láb kb 200-250 cm2, erre jut 70-100 kiló, szóval
csak fél kiló/cm2, tizede a szurkálós módinak.

A vibrációs döngölők elve is ilyesmin alapszik. Ha már tömör a talaj, a talp,
amit mozgat, elég nagy, akár 800cm2 is lehet, viszint a gép súlyerejét az
fokozza, hogy az időnek csak kis hányadában nehezedik rá. Mondjuk 100 kilós a
gép, de a már felkeményedő talajhoz csak az idő tizedében ér hozzá, akkor
viszont akár 1500 kilót is ki tud fejteni. Tehát a talajnyomás felmegy akár 2
kiló/cm2-re is. Látszik, hogy ez már valami, tehát a botos-léces módi ezt
közelíti, csak nem olyan hatékony.

Amikor már a végénél jársz, autóval is rá lehet menni anélkül, hogy elakadna a
járgány. A keréknyomás ugye 2 bar körüli, szóval 2 kiló/cm2 az is. Igen
hatékony. (Teheratónál akár 7 is lehet.)

Szóval én nem tökölnék a téglarakosgatással, az még nagyobb meló, és nem tudsz
ekkora nyomást kifejteni vele, ott az idő meg a víz számítana max. (A tégla
fajsúlya legyen 2g/cm3, a 2 kiló/cm2-hez 1000 cm magasnak kéne lennie a
téglarakásnak.)