[Epitesz-barkacs] Vékony lemezbe nagyobb lyuk fúrása

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2019. Sze. 20., P, 13:47:20 UTC

Horváth Zsolt wrote:

>   Régen vettem - talán a bolhapiacon - a mellékelt fúrót. Nem tudom
> mi a neve és még sosem használtam, de ehhez a feladathoz pont
> megfelelőnek tűnik. De hogyan kell ezt megfelelően használni? Nem
> kellene még egy vágóélnek lenni rajta?

Nem, ez így jó, körkiszúrónak hívják.
Attól függ, hogy tudod-e erre használni, hogy a benne lévő kés milyen anyagú. Ha
elég kemény, és van hozzá olyan géped, ami tud lassan úgy forogni, hogy nyomaték
is legyen hozzá, és ne akarjon rögtön megállni, ha a kés elkezd forgácsolni,
akkor nyert. Én gyakran használok körkiszúrót, 2féle is van itt. Az egyik jóval
nagyobb, azzal akár 100mm-nél nagyobb lyukak is kivághatók.

>   Én arra gondoltam, hogy gyorsszorítóval valami deszkát szorítok a
> tálca aljára és úgy próbálom meg kivágni, mivel a tálca anyaga túl
> vékony szerintem ahhoz, hogy magában (a hátuljának a megtámasztása,
> merevítése nélkül) szépen ki lehessen vágni.

Végülis jó ez is. Valszeg nem férsz hozzá kétoldalról, pedig az lenne az igazi.
Utólag esélyes, hogy meg kell munkálnod a széleket, ami lehet reszelővel (ún.
félhátú vagy félkerek), vagy valami kisebb, kézi masinába fogott kővel.

Ha nem vinné, keríteni kell valami olyan kést, aminek elég kemény anyagú a
vágóéle.
Sajnos egy hagyományos kézi fúrógép valszeg nem lesz alkalmas, mert, ha eléggé
feltekered, hogy nyomaték is legyen, akkor nyomaték hiányában felpörög a
francba, amitől azonnal elszáll az él. Ha meg letekered lassúra, akkor rögtön
megáll, amint létrejön a nyomaték. Szóba jöhet valami kölcsönzés. A metabo-nak
vannak olyan fúrógépei, amik képesek fordulatszámot tartani, és közben szinte
lefoghatatlanul nagy nyomatékot produkálni.