[Foto] Es ti hogyan fenykepeztek?

Szita Peter sziti1 at freemail.hu
2002. Jún. 6., Cs, 09:51:01 MET DST


Haho!

Posztos Gergely irta:

PG> A fotozas szerintem ugyanolyan muveszet, mint
PG> a tobbi (erre gyakran fogok utalni...:-) Majdnem mindegy pl. hogy
PG> milyen zongorad van, az a lenyeg, hogy mit/hogy jatszol rajta. (vagy milyen
PG> papirra irod a zsenialis verseidet....)
Igen ebben teljesen igazad van. Az egyetlen problema az, hogy ennek
a szelesebb koru megitelese sajnos mashogy nez ki. Az emberek tobbsege
szerint (itt az un. atlagrol beszelek) a fotozas nem tartozik bele
a szorosan vett muveszetek koze, mert ennek "nincs sokszaz eves multja
mint a zene/festeszet/irodalom/szobraszat/stb. dolgoknak, es barki
meg tudja csinalni ha vesz egy gepet es kattogtat". Termeszetesen
igy nem lehet megitelni ezt, meg nem is igy mukodik a dolog.
Azert szepen lassan szerintem valtozik a helyzet, de azert meg
valoszinuleg el kell telnie nehany evnek, hogy az emberek agyaban
a fotozas is a "nagy" muveszetek kozott kapjon helyet.

PG> Talan az egyetlen hatranya ennek a temanak, hogy mindenki nagy
PG> orommel leirja a magaet (orulunk, hogy vegre vki kivancsi rank...:)
PG> es aztan senki sem olvassa el...de remelem ez nem igy van, bar ha igen,
PG> akkor is legalabb leirtuk:)
Szerintem ez az utobbi nehany honap egyik legjobb topicja!
Irjatok minel tobben!!!

PG> Es mint muveszet szubjektiv. Vannak fenykepeim, amiket azert csinaltam,
PG> mert megfogott egy forma, egy szin, egy arnyek, egy minta, egy akarmi.
PG> Lehet, hogy 10 emberbol, sok aki megnezi nem fogja erteni, hogy mit akartam
PG> ezzel a fenykeppel, lehet, hogy nem fog neki tetszeni, de szerintem nem is
PG> ez a lenyeg.
Igen, nem ez a lenyeg, de ez csak addig igaz, amig ezeket a
kepeket "magadnak" vagy annak a nehany embernek szanod, akik eppen
akkor ott voltak es lattak a pillanatot, vagy annak a nehanynak,
akinek megvan a kepessege, hogy beleelje magat a kepbe. Attol kezdve,
hogy valami olyat akarsz megmutatni, olyan kepet akarsz kesziteni,
amit tobb ember is megert, tobb embernek mesel, tobb embernek mondja
el azt az erzest, helyzetet, mondanivalot, mar valami szelesebb
dolgot kell megmutatni, tobb dolgot kell belerakni, es szerintem
ez a legnehezebb az egeszben. Persze a tobbseguk itt a listan
altalaban maganak vagy szukebb korenek fenykepez, de azert szerintem
sokan kiserletezunk vele, hogy egy-egy kepunket hogy fogadja a
nem annyira muveszi beallitottsagu csaladtagunk vagy ismerosunk.
Szerintem ez is nagyon erdekes resze a fotozasnak, hogy az ember
figyeli a szemlelo reakcioit, es ebbol visszajelzeseket kap.

PG> Tehat ha vmi megfog akkor az lefenykepezem. Ez neha masodpercek
PG> alatt sikerul, neha orakon at tarto beallitasok, forgolodas, stb.
PG> eredmenye.
Igy visszagondolva az altalam a legjobb 10 kepemnek tartott foto
kozott nem lehet felfedezni semmi egyertelmu tendenciat hogy a
tobbseg orakon at tarto allitgatas vagy egy 10 masodperc alatt
letrejott pillanat muve.


PG> Azzal kapcsolatban viszont nincs sajnos hatarozott velemenyem, hogy barki,
PG> aki "muveszi attituddel bir" kepes-e muveszi fenykepeket csinalni.
Nekem errol az a velemenyem, hogy a muveszileg jo kepnek az az
alapfeltetele, hogy technikailag tokeletes legyen. Egy a fotozasban
kevesbe jartas de nagyon jo kepi latasmoddal rendelkezo ember is
tud sok jo kepeket csinalni, valoszinuleg tobbet is mint egy csak a
technikahoz erto kollegaja, de a jo latasmodu tehetseges embert a
jo technikai felkeszultseg nagyban hozzasegiti ahhoz, hogy nagyobb
aranyban keszitsen mind technikai mind muveszi szempontbol is jo
kepeket. Na most kb. ugyanazt irtam le mint Te de legalabb igy
egyetertunk... :-)

PG> de meg mindig nem tartom elkepzelhetetlennek, hogy nagy
PG> fotos gyakorlat nelkul is lehessen muveszi kepeket kesziteni.
Nem is elkepzelhetetlen, manapsag az altagos felveteli helyzeteket
viszonylag jol megoldjak az automatikak es amennyiben a tema ebben a
tartomanyban van, akkor vegul is mar "csak" a szellemi reszt kell
hozzaadni a dologhoz.


Egyebkent az "Es ti hogyan fenykepeztek?" kerdes szerintem
nagyban osszefugg a temaval. Nagyon sokszor a tema hatarozza
meg a hogyant, vagy legalabbis azt, hogy hogyan ne.
En pl. altalban a termeszetben raerosen, szepen beallitva a dolgot,
gondosan megkeresve azt a legjobb szoget stb. A varosban setalva,
nezelodve, alkalmazkodva a ritmushoz, egyet-egyet love az igeretes
temakra, de azert persze odafigyelve. Portret, "tuzesen", orekke
keresve azt az egyetlen pillanatot ami a kep keszitesekor nem
mindig (neha, ritkan, soha, stb.) latszik meg. Persze mindenre
akad ellenpelda is, es persze ez mindig az adott tematol es az
adott fotostol fugg, de szerintem azert a tema mar "mond" valamit
arrol, hogy O hogyan akarja, hogy lefenykepezd.


Udv,
--
Szita Peter
mailto:sziti1 at freemail.hu
sms:sziti.sms at freemail.hu
http://sziti.at.extra.hu




További információk a(z) Foto levelezőlistáról