[Foto] szin-menedzsment

Ivan ivan at jura.hu
2003. Sze. 3., Sze, 14:07:34 MET DST


Udv!

A dolog meg annal is bonyolultabb, amit Ferenc leirt.

Ahhoz, hogy egy valoban szinhelyes komplett rendszer legyen valahol, a kovetkezok szuksegesek:

1. ICC profile a monitorhoz
Manapsag mar minden monitorhoz gyarilag adjak, vagy letoltheto. Azonban tisztaban kell lenni azzal,
hogy mindez csakis a monitor DEFAULT beallitasahoz passzol, tehat amint valaki eltekergeti a
kontrasztot, fenyerot, stb., mar fujhatja is az egeszet.
Ha megsincs, vagy valami elbarmolt beallitast akar valaki hasznalni, akkor fogjon egy Gretag Machbet
Spectrolino fotospektrometert es nehany oracska alatt osszehozhat egy ICC profilet a monitorhoz :)))

2. ICC profile az input eszkozhoz
Szinten adjak hozza, velhetoleg... errol a reszerol meg nem tudok eleget...

3. ICC profile az output eszkozhoz.
Fontos dolog, nemcsak a fotolevilagitokra, hanem barmilyen szines printerre: az ICC profile mindig
csak egy adott tintapatron keszlethez es egy adott papirhoz ervenyesek. Tehat amint papirt
csereltek, vagy az elfogyott tintapatront cserelitek, maris atallitodik a rendszer, es az elozo
kalibracio ervenyet veszti.
Ebben az esetben is segit a Spectrolino: a megfelelo tesztabra kinyomtatasaval majd visszameresevel
eloallithato az eszkoz adott papir/festek kombinaciojahoz tartozo ICC profile.

4. A kezelo/feldolgozo program legyen kepes ezeket korrekt modon hasznalni
Na, ez utobbit meg lehet cifrazni azzal, hogy:
a, milyen a konverzios engine, mert ugye pl. a Photoshop eseten van az Adobe (ACM) es a Microsoft
(ICM). Miert problema ez? Hat azert, mert a 3rd party (ertsd: nem Adobe) szoftverek altalaban nem
ismerik az ACM-et, viszont az ICM-mel pedig a Photoshop mukodik rapszodikusan (kikiserleteztuk).
Ezert aztan a Photoshopban lathato es merheto szinertekek es a belole elmentett fajl mas programban
lathato es merheto ertekei kozott MINDIIG lesz elteres (ha nem azonos az engine). Ez az elteres nem
tul nagy, de neha akar 2-3-5% is lehet, es ennyi mar indonkent eszreveheto.
b. intent: itt szinten lehet relativ colorimetric, vagy absolut, vagy perceptual. Na most, a relativ
colorimetric a photoshop egy kegyes csalasa, melynek soran azokat a kulonbozo szineket, melyek a
valos szinterbol a szukebb RGB/sRGB/CMYK szinterbe valo atkonvertalas soran azonosnak latszananak,
kicsit "elteriti", hogy megse legyenek teljesen azonosak. Hehe, ugyes, mi? :)))

Tehat, ha a fent felsorolt dolgok megvannak, mukodnek, akkor varhato, hogy a kepernyon latott es a
nyomaton megjeleno szinek jo kozelitessel azonosak lesznek :))), sot egy szinten hasonloan korrektul
kalibralt, am mas kompnensekbol allo konfiguracion is tudja majd ugyanazt eredmenyezni...

Akit meg erdekel a tema es nem problema az angol, ajanlom figyelmebe a kovetkezo, rendkivul hasznos
linket:
http://www.boscarol.com/pages/cms_eng/index.html

MuzX




További információk a(z) Foto levelezőlistáról