[Foto] szin-menedzsment
dMT alias Medve
moso-t at prolan.hu
2003. Sze. 3., Sze, 17:03:10 MET DST
I> A dolog meg annal is bonyolultabb, amit Ferenc leirt.
:-)
I> 1. ICC profile a monitorhoz
Minek? Ugyse latom! A moniorral valahogy ugy vagyok, mint a digit
gepek keresojevel. Tajekoztatasra jo. A nagyon durva hibat
eszreveszem, de nem vennem magamnak a batorsagot, hogy az ott
megjeleno szinek alapjan finomhangoljak egy kepet. Egyszer
megprobaltam beizzitani valami szinmenedzsmentet ra, de attol
teljesen kontraszt nelkuli, szurke lett minden. Lehet, hogy azert,
mert LCD?
I> Manapsag mar minden monitorhoz gyarilag adjak, vagy letoltheto.
I> Azonban tisztaban kell lenni azzal, hogy mindez csakis a
I> monitor DEFAULT beallitasahoz passzol, tehat amint valaki
I> eltekergeti a kontrasztot, fenyerot, stb., mar fujhatja is az
I> egeszet.
A kontrasztot, meg a fenyerot persze, hogy tekergeti az ember.
Mert delelott besut a nap, ejszaka meg tul vilagos. Delben kekes a
vilagotas, maskepp latom a szineket, mint napnyugtaban, vagy keso
este TV nezes utan, kompakt fenycsovel megvilagotott szobaban.
A felesegem erre allitja, a lanyom arra, en amarra.
konkretan:
- Szerintem a fenyerotol nem sok minden fugg. Nem mindegy, hogy
milyen eros fennyel vilagotom meg hatulrol az LCD-t? (Hacsaknem
valtozik a szinhomerseklete a megvilagitasnak a teljesitmeny
fuggvenyeben. De ennel sokkal nagyobb hibak vannak.)
- A kontraszt is eleg szimmetrikus a szinekre. Azt en mindig
olyanra allitom, hogy a legsotetebb (0 koruli) es a
legvilagosabb (255 koruli) teruleteken lassak kulonbseget.
Mi masnak lenne ertelme? Kulonben vagy a 0..255 tartomanyt nem
hasznalom, ki, vagy a monitor maximális illetve minimális
fényerejét.
I> 2. ICC profile az input eszkozhoz
I> Szinten adjak hozza, velhetoleg...
I> errol a reszerol meg nem tudok eleget...
En sem. De remelem egyre tobbet fogok. Mindenesetre elolvasom KK
ajanlotta anyagot.
I> 3. ICC profile az output eszkozhoz.
I> Fontos dolog, nemcsak a fotolevilagitokra, hanem barmilyen
I> szines printerre: az ICC profile mindig csak egy adott
I> tintapatron keszlethez es egy adott papirhoz ervenyesek.
En, mint buta luzer ebbol csak annyit latok, hogy amig nem
kapcsolom be az ICC-t a nyomtatonal, addig reprodukalhato
eredmenyt ad. Ha bekapcsolom, akkor mindig mas, de mindig iszonyat
jon ki belole. Biztos bennem van a hiba, de meg nem talalom mi.
Ezert "manual ICC"-t hasznalok. Egyszer belottem, hogy mikor a
legjobb a kep, mikor hasonlit legjobban a kepernyohoz, a
valosaghoz es ezzel a beallitassal hasznalom.
Erdekes modon az LCD(!) kepernyon altalaban sokkal jobbak a szinek,
mint a nyomtaton. Lehet, hogy ott toleransabb a szemem? Kepernyon
nem hianyzik a szinmenedzsment, szinegyensuly allitas.
Szinte soha nem erzek kisertest arra, hogy a kepernyo kedveert
modositsam a szineket.
I> Tehat amint papirt csereltek, vagy az elfogyott tintapatront
I> cserelitek, maris atallitodik a rendszer, es az elozo
I> kalibracio ervenyet veszti.
Tintaval meg nincs sok tapasztalatom, a gyari tintakat nem tudtam
megkulonboztetni. DE a pairokkal tenyleg ez a helyzet. Egyszer
ugyanazt a kepet kinyomtattam 10 fele papirra. Mind mas lett.
Szinben, elessegben, tonusban, osszefolyasban, egyenletessegben.
Arrol nem is beszelve, hogy az "image optimizer" meg a "photo
enchancer" ujabb negy lehtoseg, amitol mas lesz a kep.
I> Ebben az esetben is segit a Spectrolino: a megfelelo tesztabra
I> kinyomtatasaval majd visszameresevel eloallithato az eszkoz
I> adott papir/festek kombinaciojahoz tartozo ICC profile.
Mi ez a "Spectrolino"? VAlami sokszazezres szinmero eszkoz, vagy
egy parszaz forintos etalon nyomat?
I> 4. A kezelo/feldolgozo program legyen kepes ezeket korrekt modon hasznalni
I> Ezert aztan a Photoshopban lathato es merheto szinertekek es a belole elmentett fajl mas programban
I> lathato es merheto ertekei kozott MINDIIG lesz elteres (ha nem azonos az engine).
Ezt azert nem teljesen ertem.
Mit modosit a Photoshop?
Ha beolvas egy kepet, amiben a balfele R=123; B=234; G=99 akkor
nem ugyanezt teszi az outputjara?
Alapvetoen feltetelez valamifele szinkonverziot az input es aout
kozott? Ha nincs semmi szinter informacio az inputban, akkor azert
ne nyuljon hozza! Ha van, akkor se! Miert nyulna? Hacsaknem azert,
mert az inputban explicit be van irva, hogy sRGB es en explicit
utasitom, hogy pruttymutty szinterben mentse.
Miert modositja a kepemet a PS? Attol csak informaciovesztes
lehet, hiszen digitalizalt ertekekrol van szo!
I> Na most, a relativ colorimetric a photoshop egy kegyes csalasa,
I> melynek soran azokat a kulonbozo szineket, melyek a valos
I> szinterbol a szukebb RGB/sRGB/CMYK szinterbe valo atkonvertalas
I> soran azonosnak latszananak, kicsit "elteriti", hogy megse
I> legyenek teljesen azonosak. Hehe, ugyes, mi? :)))
Mi az, hogy "valos szinter"? Nincs olyan bemenete a PS-nek, hogy
kinyul es megszagolja milyen szinu a lanyom pulovere? A bemeneten
egy r;g;b harmas van. Amihez vagy tudja, hogyan kell ertelmezni
vagy kitalalja, vagy en megmondom. Nem? Tevedek? Meg tudom mondani
a PS-nek, hogy ez legyen "fűzöld", és a PS tudja milyen a fuzold,
de nem tudja abrazolni az sRGB-ben.
I> http://www.boscarol.com/pages/cms_eng/index.html
Lassan egesz jo linkgyujtemenyem lesz,
csak provokalnom kell Titeket! :-))
--
dMT alias Medve
További információk a(z) Foto levelezőlistáról