[Foto] hello
dMT alias Medve
drmoso at prolan.hu
2006. Már. 6., H, 09:48:53 MET
PP> elmondok egy tanulsagos tortenetet, hatha hasznat veszed:
Valóban tanulságos történet, az enyém is hasonló. Szmena, Beirette,
Zenit-B(fénymérő nélkül), Praktica-L(fénymérő nélkül) ez 10 év és
rengeteg (szerintem) csodálatos kép. A Zenitnél még éreztem korlátját
a gépnek. Legfőképpen a max. 1/30-nak, mert szerettem sötétben,
szobában fotózni és kellett volna az 1/15, 1/8. És persze időnként
szaggatta a filmet, ügyesnek kellett lenni. Azt is szokni kell, hogya
a kereső a képnek csak kis részét mutatja. A Praktica-L minden
igényt kielégített. Talán a "finomsága" hagyott kivánnivalót maga
után. Azután jött Praktica-LTL, Practica EE2. Csak rosszabb lett. A
saját esküvői képeim (diák) azért lettek rosszak, mert a barátom hitt
az EE2 automatájának. Aztán vettem egy (majd 10 év múlva mégegy)
Spotmaticot. Soha nem éreztem, hogy bármiben akadályozna a gép, olyat
szeretnék csinálni, amit a gép nem tud. Vittem fontos helyekre és
mindig sikerült jó képeket csinálni. Sokszor fényképeztek mások is,
sokkal modernebb cuccal, de szinte mindig az én képeim lettek jobbak,
vagy ha nem, akkor nem a technika miatt maradtam le.
Sajnos kb. 7 éve beléptem a modern mókuskerékbe. Azóta volt vagy 15
gépem. Nikon-Contax-Canon. (+Spotmatic!) Tesztelgetem, próbálgatom,
hasonlítgatom, olvasok róla weben, papíron, itt a listán. Csak
fotósujságra elköltöttem egy jobb gép árát.
Jobbak lettek ettől a képeim? Nem.
Többet tudtam meg a _fényképezésről_? Nem. (Legfeljebb arról, hogy
melyik gyár, hogyan nevezi ezt vagy azt és melyik névtelen szoftveres
bassza el ezt s melyik azt.) A COntax AX-t, az EOS-1n-t azzal a
_fotós_ tudással használom, amit annak idején a Szmenával, Zenittel
szereztem meg.
Szerintem két hobbi van.
Az egyik a fotók készítése, a fotózás folyamta.
A másik a modern fogyasztói szerzési düh, specifikációhajhászás.
(Tipikus példája a digitnél évek óta tartó megapixelháború. Pár éve a
3Mpx volt a csúcs, a jó, a menő, az elég, a tökéletes. Ma a
6-8Mpixel. Ha kevesebbed van az ciki, ha több, akkor király vagy. 5
év múlva meg nem engednek fel az Eiffel toronyba, ha nincs legalább
10Megapixeled. De érdekes módon nekem legjobban a Prakticával,
29mm-es Lydith-tel készült, ff Eiffel torony felvételem tetszik a
legjobban. Szép tónusai vannak, éles még A4 méretben is és főleg,
mint fotó nekem tetszik.)
PP> Ezzel, meg egy alapobjektivvel fotoztam 11 evig, majd
PP> kijelentettem magamrol, hogy ez tok ciki, a technika allja utjat a
PP> fejlodesemnek, lepni kell.
Az azért kicsit túlzottam purista felfogás a mai világban.
Szerintem neki hamarosan kell egy Zenitnél jobb gép. Ami
megbízhatóbban továbbítja a filmet, aminek van 1" ... 1/15 ideje.
És fél év normállal való fényképezés után érezni fogja a nagylátó
hiányát. (Én legalábbis éreztem.) Szóval kell egy 28-as, vagy 24-es
objektív. (A 20-ast csak később ajánlanám, mert nagyon más világ.)
Lehet, akár manuális blendés is, mert gyorsfényképnél úgyis
méterskálán állítja az ember, ha meg játszadozik, akkor van idő
lerekeszelni.
Aztán kell állvány, közgyűrű (fordítógyűrű!) makrózáshoz. Hatalmas
lehetőségeket tartogató, gyönyörű világ! Kimenni a kertbe, és havas
ágakon csillogó napfényt fényképezni!
Még később, ha már nagyon ügyes, jöhet egy tele. Lehetőleg <=135, mert
a hosszabbal csak a macera van.
Ha már ezzel a szettel (1 mechanikus gép, alap+nagylátó+tele+állvány+makró)
tud valaki bánni, akkor lépjen tovább.
Szerintem.
Akkor szerezzen zoomot, akkor szerezzem motoros gépet, akkor szerezzen
automata gépet, akkor szerezzen AF-s gépet. Mert akkor már tudni
fogja, mit csinálnak ezek az automaták és nem lesz meglepetés.
Az egésznek persze alternatívája a távmérős technika. Én nem szeretem,
mert szűkebbnek érzem a lehetőségeit, de azért ezen a "szűkebb"
lehetőségeken belül is el lehet fényképezgetni pár életet.
PP> A konkret kerdesedre visszaterve: ha a zenit 12 xp-d fenymeroje jo,
PP> akkor szo szerint semmi megkotes nincs a filmek tipusara: az a ket kis
PP> piros led meglepoen pontos, akar szines diat is fuzhetsz bele,
PP> infravoros ledes kepkockaszamlalo sincs rajta, mint az eos-okon,
PP> emiatt akar (majd! egyszer! nem most!) infravoros filmet is.
Egy picit ellentmondok. Szerintem a Zenitet hamar ki lehet nőni. Ha
nemcsak szabadban, hanem beltérben is fényképez, akkor az 1/30 fájó
korlát. És nagyon el tudja keseríteni az embert, ha a legszebb
kiránduláson beszakad a film és vagy tönkremegy, vagy kabátok alatt
kell operálni fél óráig. Szóval én azt javaslom, hogy hamarosan
váltson vázat egy picit jobbra. (Min. Praktica, optimum a Chinon, a
klasszikus a Spotmatic, vagy ha még nem ruházott bele az M42-be, akkor
valami K-s, esetleg Nikon MF váz.)
PP> Inkabb az objektivparkod es annak bevonatai dontik majd el, lesz-e
PP> kromatikus aberracio, ami miatt inkabb a ff-et kellene eroltetni, de
PP> szerintem szineset is, nyugodtan.
Szerintem az ff és a színes különböző világ. Az ff-ben a színek hiánya
miatt a kompozíciónak sokkal nagyobb jelentősége van. Abban lehet
megtanulni komponálni. Sokszor csinálom, hogy a képernyőn lehúzom a
színteltettséget. Sok kép ettől teljesen elromlik. Azok a színre
épített képek. Amik azért képek mert színes virágok vannak rajta, zöld
a fenyő, mélykék az ég. Sok kép viszont megjavul. Eltűnik a színek
zavaró figyelemelterelése és marad a kompozíció. Pl. egy női akt
absztraktabb lesz, mert nem a hússzínű húst látja az ember, hanem a
formákat, a fény és árnyék játékát.
--
dMT alias Medve
További információk a(z) Foto levelezőlistáról