Re[4]: [Foto] AF vs. MF hosszu meg más
dMT alias Medve
moso-t at prolan.hu
2006. Már. 31., P, 00:53:24 MET DST
PP> Erodfotos tapasztalatokat koszonom, en (is) kerdeztem.
Nézegettem, milyenre csinálták a 2Mpixeles 1800x1200 scant. Elővettem
egy síelős képet, beszkenneltem a Minolta 5400-zal és a lápernyőt
elfelezve néztem az egyik oldalon az Erőd szkenjét, a másikon az
enyémet. A szívemhez kaptam. Az enyém rettenetesen, elviselhetetlenül
zajos és mégsem éles. Próbáltam photoshoppolni, de minden
mesterkedéssel csak vagy még életlenebbre, vagy még zajosabbra tudtam
csinálni. És a részletek a fényekben! Ahol a plafont megvilágította a
lámpa az Erőd szkenjén látszott a vakolat egyenetlensége, az enyémen
meg csak teli fehér. (Ez már a síelés utáni vacsora volt a
korcsmában.)
Hogy van ez?
Aztán nézegettem és elővettem egy másik filmet. Ez Contaxszal készült
Velvia Zólyomról. Érdekes módon az ERőd szkenje ugyanolyan volt ezzel
is. Volt zaj és nem is volt pixelre éles. Ezt is összehasonlítottam.
Itt a Minolta5400-zal szkennelt kiütéssel győzőtt. Nagyságrendekkel
volt élesebb, részletdúsabb, mint az 1800x1200 szken. A másikon
észrevehetetlen feliratoka el lehetett olvasni, fényekben, árnyékokban
részletek, a pocsolyában csillogó napfény gyönyörűen csillog, a
színeken alig kell állítani és mégis jobb. Zajnak nyoma sincs még
kétszeres (négyszeres pixel) méretben sem.
Vajon mi ez?
Nem szereti a Minolta5400 az NPH-t, bezzeg a Velviát igen?
Az NPH-nak hülye a szemcséje?
Van az Erődnek (printerének??) valami csodazajszűrő programja?
Egy gyanús, látható, hogy a diákat máshol csinálták, mert más a
kontakt-sheet.
Vagy egyszerűen a Canonnal készült képek szeretnek kibabrálni velem?
Sokat kell még itt tanulnom!
>> Jön a lányom a barátnőjével a befutón. Csináltam vagy 10 képet. Kb.
>> kettőn éles a lányom, 3-on valamelyik másik lány és 5-ön senki. Vajon
>> mit rontottam el?
PP> Ezeket innen nem lehet megmondani, ugye nem ezt varod tolem?
Dehogynem!
Legfeljebb nem teljesíted az elvárásaimat.
(Sajnos lusta voltam és fél évnyi filmet hívattam elő. Már rossz a
memóriám, nem emlékszem mikor milyen beállítással fotóztam. Most
mégegyszer végignézve a befutó képeit, az jutott eszembe, lehet, hogy
one-shoton hagytam? De arra emlékszem, hogy előtte odaálltam,
állítgattam és sokat vártam. Ennyire hülye voltam?
Néztem egy másik futóversenyes képsorozatot is. Igen érdekes, mert ott
a start előtti képek életlenek, a befutó képei életlenek, viszont
a félúton elkapott futó családomról éles képek lettek.
Vagy lehet, hogy az Erőd szkenjei tréfálnak meg?
>> Nézem tovább a képeket. Rettentően sok a kicsit életlen kép.
>> Pontosabban alig van igazán éles kép. Vajon mi lehet?
>> Lehet, hogy a szkent rontotta el az Erőd-fotó?
>> Most én is beszkennelek egy hatos csíkot, hogy összehasonlítsam.
PP> Ezt fontos lenne tisztazni, a hatos csik hazi szken jo otlet erre.
Amit próbáltam, annál az NPH-ban az én szkenem még életlenebb lett, a
Velviánál viszont az Erődé a gyenge. (Gyengébb, mint a felbontás
megengedné.)
(Sok munka volt, mert elfogyott a diszkhelyem ezen a partíción és
csak harmadszorra ment rendesen a szken.)
PP> A ketto egyutt viszont nem jo, ha erosek az idegeid, olvasd el ezt a
PP> verborzalmas elemzest, ahol a pilota leszallni szeretne, a komputer
PP> meg ugy gondolja hogy atstartolni ezert felfele huzza es a vegen
PP> majdnem mindenki meghal. :(((
Jelen feladatkörömben - biztonsági menedzserként - hasonló
szituációkkal is kell foglalkozni. Igaz ez nem repülő, hanem vonat.
De itt is előfordul, hogy a gépi és a humán ész birkózik.
PP> (Nem veletlenul eroltetem a repulos analogiat: ergonomiarol es
PP> human-gep interfeszrol beszelgetunk, idokritikus dontesi
PP> helyzetekrol, es egy teljesen mechanikusbol egy teljesen
PP> elektronikussa a szemunk elott viharos sebesseggel valtozo
PP> iparagrol, vagyis szerintem ebbol a szempontbol a kereskedelmi
PP> repules es a fotografia kozott tobb a hasonlosag mint elsore
PP> gondolnank. Ezek meg jol dokumentalt esetek, mert amikor egy ilyen
PP> gep torik, jobban megnezik mi is tortent, mint te amikor elhozol
PP> egy tekercs eletlen kepet az Erodbol.)
A vasút is pont ilyen. Érdekes dolog, hogy még ma is a jelfogós
biztosítóberendezések a jobbak. Pl. van a hatvanas években
kifejlesztett jelfogós biztosítóberendezéseknek olyan funkcionalitása,
olyan algoritmusa, amit akkor jelfogókból össze tudtak rakni és ma egy
állomásra pár száz milláért megépítani, míg az elektronikus
(szoftveres) biztosító berendezések két-háromszor annyiba kerülnek és
sok tekintetben _kevesebbet_ tudnak. Döbbenet, hogy százmilliókért nem
tudják beletenni azt a sw-be, amit pár tíz jelfogóból matamatikai
precizitással biztonságigazoltan megépítettek a múlt évezredben.
Viszont a vasútnál is győzött a modern grafikus GUI. (Mi is ezt
csináljuk.) A csornai forgalmisták utálnak minket, mert hardveres
nyomógombokkal sokkal gyorsabban tudtak tolatni, mint egerészni a
képernyőn (meg a szoftverre várni!), de rákényszerítjük őket a
korszerűbbre.
PP> Ezt elgepeltem, a hat az valojaban hatvan akart lenni, mert szerettem
PP> volna a nagysagrendet erzekeltetni, de nem mondani konkret szamot,
PP> nehogy bajom legyen belole. Az igazi szam a hat es a hatvan kozott
PP> van, szazezer sorra, de ez keveset mond, mert nem mondtam meg mi a
PP> "fault" es hogy milyen programnyelv. Azert ez tavkozlesi szoftver es
PP> nagyreszt autonom, katonaek es az egeszsegugy cuccaival szoktak
PP> emlegetni egy ligaban ("telco grade"), de mindenkeppen dobogos helyen.
Egy vasúti biztosító berendezés szoftverében sem jó, ha hiba van...
A vonatot nem látásra vezetik.
PP> Az nemtommi, de csuszunk at offtopikba.
Bocs, befejezem.
PP> Azt nem tudom eldonteni azert van-e, mert idosodom, vagy mert maga a
PP> szoftvermernokseg mint hokuszpokuszbol lett diszciplina kezd erette
PP> valni,
??? Szerintem még kell néhány zseni, 10-20 év alapkutatás az elméleti
alapozáshoz, majd néhány évtized mire ebből gyakorlat lesz.
Ma körülbelül ott tartunk a szoftverben, mint a középkorban a
hajóépítésban. Általában sikerültek a hajók, egyik jobbra, a másik
rosszabbra. A hajóépítő mesterek "érezték", hogy mit szabad és mit
nem. Érezték, még gyakorlatból leszűrt képleteik is voltak, mekkora
árbócokat kell tenni egy 200 láb hosszú hajóra. Miért? Mert emlékeztek
rá, hogy a nagyapjuk egyszer nagyobbat tett és felborult a hajó.
Na itt tart ma a szoftvermérnökség.
PP> Eleg szomoru kepet festesz itt.
Pedig szerintem reális. Az élet nem habostorta. Nem szabad abba a
hitbe ringatnunk magunkat, hogy az emberiség százezer éves
történelmében épp 2006-ban jött el a kánaán. Épp 2007 január 14.-én
fogja bejelenteni a Contax azt a fényképezőgépet, ami mindenki számára
megfizethető, megkedvelhető és tökéletes lesz.
PP> En abban bizom, hogy a naivitasom szerzoi jogokkal, adofizetessel,
PP> korrupcioval es miegyebekkel kapcsolatban neha varatlan
PP> visszaigazolasokat nyer az elettol, pl. egyszercsak megkerulnek az
PP> ellopott tavmeros cuccaim.
Csöngettek már be hozzám, hogy a ház előtti skoda mellett talált egy
skoda kulcsot a földön... Vannak rendes emberek. Sőt a legtöbb ember
rendes, becsületes. De a mai gazdaságot nem emberek, nem emberi
erkölcs, nem mérnökök logikája irányítja. Hanem a piac. És bizony a
piac bár egyike a legjobb fejlődés serkentőnek (különösen rövid távon
és a menedzserek (nem a cégek! A menedzserek!) rövid távon
gondolkodnak) még nagyon messze van a tökéletestől, sok zsákutcába
megy be és még többe viszi be a vevőket.
PP> Azt remelem (naivan), hogy ekkora kartellt nem lehet, nem erdemes,
PP> nem etikus csinalni, es ezert nincs.
Naív vagy. Rád merném bízni az életemet, de nem bíználak meg a
befektetéseim kezelésével. Nézd csak meg, hogy pl. a szerzői
jogi-kiadó "maffia" hogy ráterpeszkedik a világra! Jogdíjat fizetek
azért a DVD-ért, amin a saját képeim vannak.
PP> En azt remelem, minden nagy fgepgyartonal megszallott Barnack-ok
PP> vannak, csak hat ezt lehet ebbol kihozni, nem tobbet.
Sajnos nem. A gyáraknál fejlesztőgyárak vannak. Akik az UI tervezését
kiadják a spanyol intézetüknek. A megtervezett UI-t leprogramozzák
Ukrajnában, majd Ultrechtben tesztelik. Tókióban van az integáricós
teszt, egy kalifornia céget bíznak meg a gyártásbavitelre és találnak
egy kínai gyárat, aki legolcsóbban gyártja. Közben a szupermenedzserek
vidókonferenciát tartanak naponta, figyelik a konkurrenciát,
kommunikációs csapatokat mozgatnak.
PP> Karoly emlitett szempontokat, amik ot ugyanezekbol az inputokbol
PP> arra a konkluziora vezettek, hogy megis a Pentax lesz a befuto, ha
PP> jol ertem.
Most olvastam a PopPhotoban egy belépő szintű (<800$) DSLR tesztet.
350D, KM D5, Nikon D50, Olympos E-300, Pentax Isd2. A Pentaxot nagyon
lehúzza. Annak ajánlja, akinek nem fontos a minőség(!), aki
point&shotnak akarja használni. Ennél más csak az Olympus rendszerét
értékeli szűkebbre, mert igaz, hogy lehet hozzá használni régi
vacak objektíveket, és más tartozékokat de a jelenlegi rendszer a
legkisebb, szegényes objektívválasztékkal.
PP> Majd kiderul, nekem nem lesz az se nagy problema, mert en nem fel
PP> szemmel a digitre pillantva valasztottam a filmes Canon-t, es nem
PP> is halmoztam fel sok EF objektivet meg utangyartott mattuveget :),
PP> amiktol majd abban az esetben meg kell valni. Neked nagyobb a rizikod
PP> ebbol a szempontbol,
???
PP> mert most mattuveget farigcsalsz regi Canon-okba, aztan majd lehet
PP> hogy megis Pentax-od lesz.
Nagyon-nagyon valószínűtlen. Szerinted a Pentaxtól mikor várható egy
EOS-5D szintű gép? Ha megcsinálta volna 4 évvel ezelőtt az MZ-S ff
digit változatát, amit ígért...
Ha a Pentax hamarabb kihoz egy 13Mpixeles, ff, jó ergonómiájú, 30 évre
visszamenőleg kompatibilis, de azért ultrahangos motorral és
képstabilizátorral is rendelkező rendszert egy éven belül elfogadható
árért, akkor valóban buktam egy kisebb Canon rendszert, mert
rendszerváltásra kell gondolnom. De ez valószínűtlen. 2 év múlva meg a
Canontól is várható majd az újabb dobás, mert ki _kell_ nekik is hozni
valamit.
PP> Ugyhogy szerintem konzultalj Karollyal, neki ebben (Pentax) nagy a
PP> tapasztalata, es esetleg vegyel egy PK-s gepet is.
Nem, azt nem akarok.
Időnként eszembe jut a a Leica R, de annyi pénzem még nekem sincs.
Most a Contax rendszeremmel tökéletesen elégedett vagyok, ha nem
olvasnék újságot, listát, nem tudnám mi van a világban nem is
gondolkoznék semmiféle váltáson. De látom mi folyik és ezért készülök
a Canon-AF-digit-modernUI világra.
PP> Dehogy ezt csinalod, megveszel minden kioregecskedett :) gepet a Canon
PP> masodvonalbol,
Nem, az 1n nem másodvonal volt, hanem csúcs, nem is rövid ideig. Az F5
varsenytársa volt évekig.
PP> osszesegeben talan tobb penzert mint egy mai csucsmodellt,
Vettem kb. 50-ért egy EOS-5-öt, azt hittem elég lesz. De nem, ezért
vettem egy 1n-t 120 körül. Azzal elégedett vagyok. Mi is az a mai
csúcsmodell, amit odaadnának 170-ért? Már ennyire lement volna az
1V ára?
PP> es abbol probalsz extrapolalni egyreszt a mai csucsmodellre,
PP> masreszt a jovobeli gepekre, egy nagyon dinamikusan fejlodo
PP> iparagban.
a) Miért ne? Az 1n-nek egyenesági leszármazottja az 1V, a mai
filmes csúcsmodell.
b) Miért ne? Szemmel láthatóan ugyanazt a vonalat folytatja a Canon.
(Eltekintve, hogy a szemmelverést kihagyja az újabb (digit?)
gépeiből.
c) Miért ne? Miből másból következtetnék?
d) Miért ne? Itt van, letöltöttem a 20D használatiját. Hát nem neki is
épp a CF4-gyel lehet átkapcsolni, hogy ugyanazon két gombocska
közül a baloldali csillagosra áttenni az AF indítást. Nem kell
megvennem a 20D-t ahhoz, hogy próbálgassam az ezzel való indítást.
e) Nem olyan dinamikusan fejlődik, mint azt a marketingesek
híresztelik. Hány év alatt járta be a Canon, a leggyorsabb ló a
D30, D60, 10D, 20D, 30D vonalat? Mi az a döbbentes fejlődés, amit
ezen négy-öt év alatt produkáltak. A felbontás még kétszeresére sem
növekedett!
PP> Nagyobb hazardor vagy mint Aigner Szilard! :)
Nem. Ugyanakkora.
Ő is azt csinálja, hogy a rendelkezésére álló információból a legjobb
tudása szerint megpróbálja megjósolni a jövőt. Mert ő sem tehet mást.
>> De közben tanulom a Canon lelkivilágát, tanulom az AF-t, tanulom a
>> CF4-et, tanulom, hogy hol lehet mattüveget szerezni, tanulom, hogy hol
>> tart a technika.
PP> De felesleges, latod az EOS5 es az EOS1 peldajan, hogy amit megtanulsz
PP> az egyiken, nem ugy van a masikon.
Nem, ez azért nem igaz.
PP> Plusz a penz, amibe kerul.
Elköltöttem 170-t Canon filmes gépekre. Hogy biztosabban tudjak
dönteni egy 800-s gépről. És nem mellesleg már két éve használom őket.
Arra, amire előtte a Nikonokat. Ha nem lenne ez a két Canonom, akkor
lenne egy F90x-em és egy FG-m.
PP> Meg az idod, amit fotozassal tolthetnel.
Ezt megint nem értem. Én nem fotóművész vagyok, hanem egy szakbarbár
mérnök. Számomra az is fotózás, hogy gépeket próbálok, objektív
teszteket csinálok. Nekem a fényképezőgép nem csupán eszköz arra, hogy
előállítsak egy 10x15-ös képet a lányomról az albumba. Hanem a cél
maga az eszköz. Ha a cél a 10x15 kép az albumba lenne, akkor már három
éve digit kompakttal fotóznék.
PP> Erre is azt mondom amit fent. Vagy megoldodnak majd azok a muszaki
PP> problemak, amiket sejtek hogy vannak, es akkor olyan lesz a kezi
PP> fokuszalas mint egy Spotmatic-kal volt, tehat minek most gorcsolni
PP> ezekkel a hibridekkel, vagy sose oldodnak meg (vagy mert
PP> megoldhatatlanok, vagy mert igazad van a kartellekkel), de akkor meg
PP> raersz majd akkor megszokni.
Igen, most már tisztán látom, hogy félreértesz. Én nem görcsölök,
hanem a fotóamatőrködöm. Én az az ember vagyok, akire Ken Rockwell azt
mondta, hogy pokolba való műszaki maszturbátor.
Egy példával próbálom illusztrálni:
Biztos azt hiszik már itt a listán, hogy én grafomániában szenvedek.
Nem, nem szenvedek. Én minden pillanatát élvezem.
Nem akarom hagyni, hogy más találja meg a megoldást és amikor már
minden utcasarkon lehet kapni, akkor legyen nekem is. Én akarom
kipróbálni! Miért Te talán vársz még 100 évet, hátha közben
kikristályosodik, hogy a Rodinál vagy a D76 a jobb hívó?
PP> A szemed oregedesevel es esetleg a kezed remegesevel ugysem tudsz most
PP> kalkulalni (extrapolalni egy nem ismert jovobeli pillanatra), marpedig
PP> azok (de a latas romlasa minimum) egy sajnalatos biologiai teny, nem
PP> tudunk tenni ellene. :(
A lábam is öregszik, mégis tervezgetem a nyári biciklitúrát, sőt azt,
hogy jövőre milyen sílécet fogok venni. Papám mondta mindig, hogy
"Ritka ember, aki elkerüli a halált." De hülyeség lenne nem vaknak
lenni és élni az életünket a mai tények, holnapi legvalószínűbb
forgatókönyvek szerint, hanem arra gondolni, hogy úgysem tudom a jövőt
megjósolni és különben is lehet, hogy már csak 5 kómában töltött év
van hátra az életemből.
Ma ezt látom, a mai eszemmel a Canon felé húzódom.
PP> Fotozz azzal *most*, amivel a legotthonosabban megy *most*.
PP> A fotoid keszuljenek a jovonek, ne a technikad.
Miért? Mondtam már, hogy én magát a fotózást is élvezem. Élvezem, hogy
előveszem a gépet, belenézek és tekergetem. Élvezem, hogy csattan a
zár. Élvezem, hogy működik az AF. Élvezem, hogy sikerült beletenni a
mattüveget, kicserélni a szivacsot. Élvezem a géppel való "játékot".
Épp úgy, ahogy az autóvezetést élvezem. Ott sem (csak) az a célom,
hogy "A" pontból "B" pontba jussak (akkor HÉVvel járnék), hanem az,
hogy érezzem, hogy én uralom a 150 lóerőt, hogy sikerült bevenni a
kanyart. Nem (Csak) azért megyek el télen csúszkálni az autóval, hogy
felkészüljek a jövőre és ha majd éles helyzetben megcsúszik az autó,
tudjam mit kell tenni. Hanem azért is, mert élvezem, hogy nemcsak
kormánnyal, hanem kézifékkel, vagy gázpedállal is tudok kanyarodni.
--
dMT alias Medve
További információk a(z) Foto levelezőlistáról