[Foto] Firmware (volt: panavacak)

dMT alias Medve drmoso at prolan.hu
2007. Sze. 11., K, 11:33:20 MET DST


daM>>    távolságot, záridőt. A mosógépnél a vízhőmérsékletet, a vízszintet,
daM>>    a centrifuga fordulatszámot.
> Na azert nem hiszem hogy minden digit gep arrol szol amit itt leirtal!
Persze van még egy-két kivétel. De a tendencia ez. A tendencia, hogy
az autókba kikapcsolhatatlan EPS-t, intelligens visszagurulásgátlót,
stb. Olcsóba is, drágába is. És mivel spróolni kell, mindenütt pár
apró gombocskával menüből kell állítani. A legprofibb DSLR-en a
fénymérési módot és a BMW M5-ön a fékerő elosztást.

> Az 5D-n nemtudom ugyan hogy van-e gagyi uzemmod, de senki nem
> kotelez hogy mast hasznalj mint az M uzemmod, a fenymerot
> atallithatod nyugodtan kozepsulyozottra, es csak bekapcsolod es losz
> vele, csokolom.
A tendenciát nézd, ne azt, hogy bizonyos kategória bizonyos gépeinél
még mit lehet tenni. Igen az 5D még olyan, hogy van rajta M mód. És
nem is olyan nehéz beállítani és ellenőrizni, hogy ott van. A középre
súlyozott fénymérő már neccesebb, mert míg egy Nikon F2 Photomicnál
mindenki tudta, hogy a fénymérés 80% a keresőben lévő körben van és
kész, addig az 5D-nél már nem egyértelmű, hogy mikor középresúlyozott
és az milyen. Te tudod, hogyan kell átállítani? Te tudod, hogy mi
jelenik meg és hol, ha középre súlyozott és ha kiértékelő? Te tudod,
hogy a középre súlyozott az mekkora kört vesz figyelembe?
Ezzel azt akarom mondani, hogy a gépek szolgáltatásainak bővülésével
egyre többet kell tanulmányozni magát a gépet. Amikor csak Raticát
ismerve kezembe kaparintottam egy Canon FTb-t, akkor tökéletesen
tudtam vele fényképezni. Amikor életembe először Spotmaticot fogtam a
kezembe, eszembe nem jutott, hogy nem tudok rajta valamit. Amikor
Spotmatic után Nikon FE-2-t a kezembe vettem a tükörelőfelcsapás és a
blende beugrasztás kivételével minden fícsört pár másodperc alatt
kitaláltam. De amikor életembe először kezembe vettem egy Canon Elant,
akkor nem tudtam vele fényképezni! Egyszerűen nem találtam rajta a
blendét.
Jövőre lesz 50 éve, hogy TV-nk van. Az első TV-nél mindenki tudta,
hogyan kell kezelni. Egy mai TV-t elég kevesen tudnak. Szállodában
azzal szoktam szórakozni, hogy programozgatom a TV-t. Mert általában
iszonyatosan el vannak állítva. A lehetséges csatornáknak már csak a
töredéke van beprogramozva, színek, tónosuk, élesség, hangszín,
összevissza elállítva. Egyik ismerősöm vett egy drága TV-t. 12000Ft-ot
fizetett egy pofának, hogy beállítsa a tévét, behangolja rajta a
csatornákat, meg összekösse a többi készülékkel és elmondja neki
melyik pár gombot nyomogathatja a távirányítón.
Na, ilyen világot nem szeretnék. Ahol nem tudom pontosan, hogy
micsodám, mit csinál, hogyan működik.

> Az autofokuszt meg lockolod kozepre es megvan a boldogsag, vagy ha
> ez is sok akkor szepen Manualra allitot azt is es kesz, raadas nem
> kell freznel se mert ha fokusz van akkor jelez, de ha ez igy
> megintcsak nem jo akkor egy uvegcsere es mar boldog is a medve :D
Nem jó példát mondasz.
Mert valóban vannak gépek, vannak fícsörök, amiket 10 perc alatt ki
lehet kapcsolni. De egyre több az olyan gép, az olyan fícsör, amit nem
lehet 10 perc alatt kikapcsolni.

> Valoban csak a kezikonyv azon oldalat kell elolvasnod hogy hogy kell
> Manualba kapcsolni a gepet es maris kesz.
A mosógépszerelő leszúrt, mert nem olvastam végig a mosógép kezelési
utasítását, pedig annak az xx. oldalának alján kis betűvel benne van,
hogy hogyan lehet leállítani egy programot.

> Szerintem is tulmisztifikalod a dolgot,
Persze. Ezzel próbálom érzékeltetni a trendet. Azt a trendet, hogy a
saját eszközeink, saját gépeink egyre jobban elidegenednek tőlünk.
Egyre kevésbé értjük, egyre kevésbé kontrolláljuk a saját használati
tárgyainakt. Nézd nagy távlatokban és akkor nagyon kiugaranak a
különbségek!

> a Nikon menuje teljesen atlathato es ertheto, a D200-ban
A D200 egy jó gép. (Egy kollégámnak van, tényleg jó.)
De hasonlítsd egy Nikon F4-hez, vagy még inkább egy Nikon F-hez!
A Nikon F-en pár vakon kezelhető, magától érthetődő kezelőszerv volt
és kész. A D200-nak annyi szolgáltatása van, hogy három szintű menüben
kell turkálni és tucatnyi új fogalmat kell ismerni ahhoz, hogy
használd.
Gondold csak el, hogy unokáink azt fogják mondani, hogy tök egyszerű
ennek a biciklikormánynak a menüje! Elolvasod a leírás első száz
oldalát és fél óra alatt be tudod olyanra állítani, hogy arra megy a
bicikli, amerre tekered a kormányt! Ha a jelenlegi trendeket, az
elmúlt 40 évet meghosszabbítod előre 40 évre, akkor ez jön ki belőle!


Nézzétek meg ezt a képet:
http://picasaweb.google.hu/drmoso/SielesRahN70Ve/photo#5108839279796731362
Az a fényképezőgép, ami ezt a képet készítette még tulajdonosa számára
teljesen áttekinthető, érthető volt. A papám sífelszerelése nem volt
intelligens, nem lehetett programozni. A síléc fából készült, nem
voltak benne csipek, mint az enyémben. A bakkancsot fűzővel lehetett
befűzni. Az én síbakkancsomon 5 mikroállítós csatt van, azon kívül még
három állítási lehetőség, amiről a tulajdonosok 99%-a azt sem tudja
mit állít és hova kellene állítani, hogy jó legyen neki. Akkor még nem
volt sífelvonó, transzponderkártyás síbérlet, nem mérte GPS-szel a
sebességét, stb.

Gondolatban hasonlítsátok össze azzal, ahogy ma síelünk, fotózunk és
hosszabbítsátok meg még egyszer 70 évre!

> van elore beallithato konfig 4db. En beallitottam, es ha melozok,
> akkor azt a konfigot hasznalom, ha portrezok akkor meg a masikat, 2
> gombnyomas es mar kesz is.
Anno az F70 volt hasonló. Próbáltam, de szerencsétlen módon volt pár
dolog, amit nem jegyzett meg a konfig. Pl. a vakukorrekciót.

> Ergo, nem biztos hogy egy geprol beszelunk, a kis P3 persze tele van
> olyan ficsorokkel amiket irtal, de az AF beallitas azon is csak
> 3sec.
:-)

> Ha nem utalnad ennyire nagyon a digitalist, akkor belatnad hogy
> igazabol nincs az tulbonyizva :D
Lehet, hogy nagyobb baj van velem.
A fejlődést utálom.
Azt, hogy a gyáraknak kényszeresen mindig újat és újat kell kihozniuk.
Ezért a vevőknek mindig újat és újat kell venniük, újat és újat kell
megismerniük. És az új egyre kevesebbszer jelent jobbat.

> es nem kellene altalanositani sem :)
Miért nem?
Szerintem lényeges, hogy az ember az egyedi jelenségekből kiértékelje
és meghatározza a főbb trendeket. Az, hogy X gyár és Y modell kicsit
szembe megy a trenddel, az persze ebbe belefér.

> Ettol meg persze hogy egyszerubb egy Contax-et beallitani, merthogy
> nincs rajta sok bizgentyu, de nem biztos hogy a digin nehezebb vagy
> hosszabb vagy bonyibb!
??
Itt keversz több dolgot! Márkákat, korokat, kezelési koncepciót és
képrögzítési technológiát!
Nézzük sorban!
* Márka.
  A Contax egy döglött cég, tehát a legújabb modellje is 7 éves. (Az
  _első_ full frame DSLR!!!) A Contax pozícionálása egy rendkívül
  magas minőséget előállító prémiummárka. Nem fotóriportereknek, nem
  OlcsóJánosoknak, hanem gazdag hobbistáknak. Akik a lekiválóbb
  minőséget akarják, de nem feltétlenül a legújabb csicsát. (Lásd, a
  Contax vezette be utoljára a kiértékelő fénymérést (az Ariában), a
  Contax tért át utoljára az AF-re. (Bocs, a Leica még később, de a
  Leica még olyanabb, mint a COntax.)
* Korok.
  Más volt egy fényképezőgép 70 éve, 50 éve, 25 éve és ma.
  A 70 éves fényképezőgépet nehéz volt kezelni, mert elszakíthattad a
  harmonikáját, semmi semmivel nem volt összekapcsolva, külön
  tekerted, külön húztad fel a zárat és még a zársebesség állítása sem
  volt triviális.
  Az 50 éves gép igencsak letisztult masina, mert 50 éve már
  mechanikából, optikából tudtak mindent. 50 éve már a záridőt egy(!)
  tárcsán állítottad, amin 1sec-től 1/1000-ig ott voltak szépen sorban
  az értékek. Szerintem ennek a korszaknak a gépeit a legegyszerűbb
  kezelni.
  25 éve már elektronikusak lettek a gépek. A 25 éves gép már nem
  muxik elem nélkül, kell tartalékelem a táskába, ha lenyomom a
  gombot, nem biztos, hogy elsül. A 25 éves gépben már elkezdettek
  terjedni az automaták. A konzervatív Nikon már 27 éve képes volt
  automata üzemmódot tenni a profi gépébe, ami nagy botrány volt ám
  akkor! 25 éve kezdődött az AF őrület. De 25 éve még nem volt menü,
  nem volt programozhatóság, még hétnél kevesebb állítási lehetőség
  volt a gépeken. (És mindenki tudja, aki tanult struktúrlt
  programozás, hogy az emberi agy egyszerre 7 dolgot tud fejben
  tartani!!)
  MA a fényképezőgépek területén is teljes erővel folyik a
  fícsörverseny. Melyik gyártó tud több fícsört (hülyeséget)
  belezsúfolni a gépébe. Vajon 10 vagy 30 arcot követ az AF? Milyen a
  zajcsökkentő algoritmusa? Tud-e auto ISO-t? 30 vagy 300 mezős a
  fénymérő? 10 vagy 14megapixel? Most mondhatod, hogy a nagy DSLR-ek
  és pár márka nem élharcosa ennek a versenynek. De azért ők is
  vastagon benne vannak. Bármibe lefogadom, hogy 10 év múlva a
  legprofibb gépekben is lesz intelligens (arcfelismerő,
  celebfelismerő) AF! Bármibe lefogadom, hogy a legszikárabb profi
  gépen is háromszor annyi beállítás lesz 10 év múlva, mint a mai
  megfelelőjén.

> (nikon raadas koveti a szokasokat es dedikal buttonokat azert hogy
> ne kelljen a menut bizergalni allandoan, de ha jol tudom a Canon is,
> pont ez teszi :P )
Egy frászt.
Egyik sem ezt teszi!
Csak épp a Nikon egy picit lassaban, mint a Canon megy abba az
irányba. (Bár a Nikon F70 egy korát megelőző gép volt...)
Nézz csak meg egy Nikon F4-t! Azon mindennek külön állítója van. Van
zársebesség állító gomb, amin a zársebességet állítom. És az jelzi a
zársebességet. Hol van ez a D200-on, vagy brmelyik Canonon? Sehol. Ha
izé üzemmódban van és nincs beállítva a CF123 és be van kapcsolva a
gép és nem merült ki az elem és nincs lejátszás módban és nincs buttom
locked állapotban és másodpercen belül megnyomtam a székláb hieroglifa
jelű nyomógombot, akkor az egyik vak tárcsa a zársebességet állítja,
ha nem tekerem túl gyorsan, akkor egy kattanás az vagy 1, vagy 1/2,
vagy 1/3FE. Ezt ellenőrizni a gép alján lévő harmadik LCD-n lehet, ha
az nincs inhibit módban. Természetesen a záridő beállítása
korlátozott, mert ISO400 alatt nem enged beállítani 1/1000-nál
rövidebbet, mert 30000 kép kielemzése után arra a következtetésre
jutottak a mérnkök, hogy abból úgysem lenne jó kép, úgyhogy az le van
tiltva.)
És ez még a Nikon ergonómikus kezelése, mert a Canonnál egyszerre kell
nyomni négy gombot a gép négy különböző sarkában! (Ja bocs, Szőke
kapitány beleültetett az időgépbe és én már a 2017-ban a haladó
amatőrök részére kihozott modellről beszélek.)

> Hat igazabol a fotomasinakba csak a kicsi szappanosdobozokba raknak
> sok baromsagot,
Egy frászt!
Csak épp a DSLR-ekbe lassabban szivárog át.
Pl az autmata expozíció is először kompaktokon jelent meg. Amikor
először megjelent profi SLR-en az AE mindenki felháborodott, hogy
ilyen gagyi fícsör egy profi gépre?
Aztán szép lassan minden átszivárgott. Kiértékelő fénymérés, AF, stb.
Pl. ma már csak a méregdrága DSLR-eken nincsenek tárgyvezérelt
motívumprogramok. Van egy fogadásom, hogy 10 éven belül a legmagasabb
kategóriájú DSLRekben is lesznek motívumprogramok!

>  amelyik kategoriara te hajazol ott erosen ketlem hogy
> rovid(vagy hosszu) idon belul arcfelismero lesz :D
A liveview az első lépés ehhez!
Fogadunk?

> (Megneznem hogy a Nikon mikor adja ki a D3FD valtozatat hogy a buta
> fakezu profik is megtalaljak portrenal a kliens arcat, mert
> eddig biztos nagyon sokaig kellett keresni :D:D:D )
Természetesen ott nem ez lesz a marketingszöveg, hanem az, hogy amíg a
régen az embernek kell fáradságos munkával kikeresnie, hogy mit
állítson élesre, addig ezentúl a 10GHz-es szupercsip nanoszekundum
alatt felismeri a híres focistát a mezén lévő számról.


--
dMT alias Medve




További információk a(z) Foto levelezőlistáról