[Java lista] j2ee hatterben futo szal

bognár attila attila at netalfa.hu
2006. Dec. 1., P, 11:44:07 CET

> Tegnap belefutottam egy blog bejegyzesbe, amiben ugyanezt a kerdest
> feszegetik. A commentek kozt van nehany erdekes megjegyzes felvetes
> arrol, hogy milyen mellekhatasai lehetnek a servletbol torteno szal
> inditasnak: http://blog.w1c.ca/?p=92

köszi a linket. amit leszűrök belőle és úgy általában:

- mindenki szeret általánosságban úgy beszélni az EE-ben megvalósított
alkalmazásokról, mint amiket feltétlenül kell tudni a végtelenig
skálázni, "hibatűrni" (olyan szempontból van alapja, hogy E mint
Enterprise, olyan szempontból szerintem rossz a megközelítés, hogy közel
sem minden EE alkalmazás ilyen)

- természetesen - mint mindenhol máshol, legyen az egy egyszerű vonalkód
generáló - meg kell nézni, hogy minek milyen hatása van/lehet az egész
rendszerre, alkalmazását vagy annak módját ettől kell függővé tenni.
Szerintem ebben (remélem) semmi új nincsen, csak az emberek szeretnek
mindent egy kalap alá venni, azaz vagy fehér, vagy fekete, szürke nem
nagyon van, a zöldet már nem is említve.

- az első megjegyzés az említett oldalon: eleve rossz, mert miért kell
azt feltételezni, hogy minden kéréshez generálunk egy vagy több szálat?
jó, hogy a példa esetleg sugall ilyet, de nem a konkrét példa volt a
lényeg, hanem egy lehetőség, hogy miért akarhatunk saját szálat indítani.

- folyamatosan a háttérben futó szál mindenképpen foglal erőforrásokat,
függetlenül attól, hogy miként indul: ha minden kéréshez 3 raklap
feladatot kell elvégezni a háttérben, akkor az 3 raklapnyi feladat
erőforrást fog igényelni. Lehet ütemezni stb? Természetesen, de ilyet is
lehet akár saját kezűleg is. (mellesleg elég béna megoldásnak tartom,
mikor egy crontab hivogat egy wget-et, nekem erről leginkább a
kalapácsos autószerelés jut eszembe)

- szál állapota hibatűrés esetén: szerintem az már tervezési és
megvalósítási kérdés, hogy egy szál "csak úgy" van, vagy pedig az
állapotát vagy azzal összefüggően bármi mást eltárolunk valahol annak
érdekében, hogy nyomon tudjuk követni a rendszerben zajló folyamatokat.
Itt is nyilván mérlegelni kell, hogy milyen környezetben dolgozunk, mit
kell megvalósítani stb

- biztos nagyon jó minden hiper szuper EE komponens + feature + stb, de
a nagy problémám nekem az, hogy tegnap is azt hallottam egy
rendszermérnöktől, hogy valaminek azért kell 4 GB memória, mert az
alkalmazást Javában írták. Lehet erre nagyon sok mindent mondani,
hosszan fejtegetni, de egy dolgot nem lehet kétségbe vonni: 4 GB memória
kell valami olyannak, ami valószínűleg sokkal kevesebbel is működhetne.

- minden felett persze lehetnek különféle szabályzatok, pl fejlesztési
irányelvek, amik tiltják a saját szálak használatát. Ez nyilván (ismét)
nagy mértékben függhet a gárdától, a megoldandó feladattól, határidőtől,
költségkerettől stb. A gond ott van, hogy ez terjed el, és sokan
(legtöbben, szinte mindenki) is azt hiszik, hogy nem lehet saját szálat
indítani, mert a specifikáció tiltja, ergo bekötött szemmel járkálnak,
adott esetben fejlesztik a mamutabbnál mamutabb alkalmazást egy hello
world kiírására. Amivel az a legnagyobb gondom, hogy a Java még mindig
úgy "tündököl", mint egy erőforrást zabáló platform.

üdv,

attila