[Java lista] j2ee hatterben futo szal

Laszlo.Marai at nokia.com Laszlo.Marai at nokia.com
2006. Dec. 1., P, 12:43:03 CET

  Hali!

> köszi a linket. amit leszűrök belőle és úgy általában:
> - mindenki szeret általánosságban úgy beszélni az EE-ben megvalósított
> alkalmazásokról, mint amiket feltétlenül kell tudni a végtelenig skálázni,
> "hibatűrni" (olyan szempontból van alapja, hogy E mint Enterprise,
> olyan szempontból szerintem rossz a megközelítés, hogy közel sem minden EE alkalmazás ilyen)

Ez igaz. Sok esetben nyilvan overengineering erre keszulni. De egy ilyan altalanosan
felvetett kerdesnel valoszinuleg mindenki a sajat szemszogebol valaszolgat.
Tehat aki skalazhatosagi problamarol ir, az valoszinuleg olyan projecteken
dolgozik, ahol ez fontos (csak nem teszi hozza). Ebbol aztan persze konnyen
valik 'nepi bolcsesseg'.

> természetesen - mint mindenhol máshol, legyen az egy egyszerű vonalkód generáló -
> meg kell nézni, hogy minek milyen hatása van/lehet az egész rendszerre, alkalmazását

Igy van. En a hozzaszolasok kozt talaltam erdekes szempontokat.

> az első megjegyzés az említett oldalon: eleve rossz, mert
> miért kell azt feltételezni, hogy minden kéréshez generálunk egy

Igen, azt en is bugyutanak tartottam, egy masik hozzaszolas irja is, hogy azert
a hatterben feldolgozas nem jelent feltetlenul mindig uj szalat.

> szál állapota hibatűrés esetén: szerintem az már tervezési és megvalósítási
> kérdés, hogy egy szál "csak úgy" van, vagy pedig az állapotát vagy azzal

A dolog nyilvan megoldhato, szerintem azert erdekes a megjegyzes, mert aki
csak ugy nekiesik szalakat inditgatni, az nem feltetlenul gondol bele
ebbe a mellekhatasba. Hiszen amugy a servlet containerek azt igerik, hogy
programozas nelkul automatikusan kezelik a session failovert.

> biztos nagyon jó minden hiper szuper EE komponens + feature + stb,
> de a nagy problémám nekem az, hogy tegnap is azt hallottam egy
> rendszermérnöktől, hogy valaminek azért kell 4 GB memória, mert
> az alkalmazást Javában írták. Lehet erre nagyon sok mindent mondani,
> hosszan fejtegetni, de egy dolgot nem lehet kétségbe vonni: 4 GB
> memória kell valami olyannak, ami valószínűleg sokkal kevesebbel is működhetne.

Igy van: C-ben valoszinuleg 20ad annyival is elmenne. Mondjuk 30x annyi ideig
tartana osszeszerelni :). Ez egy ismert kompromisszum. Jelen van nyelvi szinten is
(C/C++ vs. Java/Script nyelvek) meg platform szinten is (mezei java alkalmazas,
web alkalmazas, alkalmazas szerverben futtatott komplett JEE alkalmazas).

A kifejezetten csak a feladatra keszitett alkalmazas biztosan kevesebb memoriat
es processzort fog hasznalni, mint az eloregyartott komponenseket is felhasznalo,
viszont egy csomo plusz munkaba (idobe/penzbe) fog kerulni.

> A gond ott van, hogy ez terjed el, és sokan (legtöbben, szinte mindenki)
> is azt hiszik, hogy nem lehet saját szálat indítani, mert a specifikáció
> tiltja, ergo bekötött szemmel járkálnak, adott esetben fejlesztik a mamutabbnál
> mamutabb alkalmazást egy hello world kiírására. Amivel az a legnagyobb gondom,
> hogy a Java még mindig úgy "tündököl", mint egy erőforrást zabáló platform.

Na ja - eleg jol kell ismerni es erteni mind a felhasznalhato eszkozoket mind
a feladatot ahhoz, hogy jo kompromisszumot tudjunk kotni. Valoban, az sem
jo ha feleslegesen hasznal sok eroforrast es memoriat lezabalo komponenst
a sw, ha egy szimpla kis 3 falhasznalos intranetes alkalmazas 4GBos szerveren
fut.

Mondjuk en lattam mar peldat arra is, hogy valaki ugy akart tul okos lenni,
hogy egybol a fejlesztes elejen elkezdett sporolni a majdani rendszer
eroforrasaival: '...dehogy, C++-ban, mert a java tul lassu'. Ezt egy ismert
online jatek fofejlesztoje, kitalaloja mondta egy beszelgetesben. A beszelgetes
ugy kezdodott, hogy megkerdezte tolem, hogy nem ismerek-e valakit, aki jol
ert az elosztott rendszerekhez, mert kezdik nehezen kiszolgalni az itthoni piacot,
plusz Nemetorszagba es az USAba is eladnak a jatekot, ahol min. 10x ekkora
terhelesre terveznek. Biztos megoldottak valahogy, lehet, hogy sporoltak 2
szervert meg 3GB memoriat, de anyagilag biztos buktak a dolgon. (Ettol fuggetlenul
igazad van abban, hogy a javas megoldasokat biztos sokan tulmeretezik, mert
abbol 'nem lehet baj')

  Ba'ly,
    Atleta