[Java lista] OLAP

István Viczián viczian.istvan at gmail.com
2007. Dec. 2., V, 21:54:20 CET

Üdv,

(Elejére írom, hátha valakit nem érdekel a többi: kedves JUM-osok,
amúgy felhívnám figyelmeteket, hogy vannak itt ilyen szakik, mint a
Miklós, akik lelkesek, és igen képzettek bizonyos témákban, érdemes
lenne megtámadni, hogy nem-e lenne kedve erről előadást tartani a
következő happeningen.  :)))

csak egy pár információ.
Egyrészt vannak magyar nyelvű könyvek, és mondom, határozottan jók:
http://www.libri.hu/hu/talalati_lista/?search_cat=all&pr_type=&text=adatb%E1ny%E1szat&x=0&y=0

A PDF-et köszönöm, ha ez előbb meg lett volna, nem biztos, hgoy
beszerzem az előzőleg linkelt könyvek egyikét. :)

A Mondrian azon megoldásával, hogy a lekérdezés eredményeket
materializált view-kban (vagyis aggregált táblákban) tárolja, van egy
probléma. Abban az esetben, ha sok dimenziód van, nagyon sok,
irdatlanul sok materializált view-t kell létrehozni.

even a modest cube with six dimensions each with three levels has 64 =
1296 possible aggregate tables!

A megrendelő meg úgyesm azt mondja, hogy ááá, neki elég pár nézet,
hanem mindent akar, úgy forgatni a kockát, ahogy csak bírja. :(((

Nem pejorative mondtam, hanem érzésként, de csak a Java világára
vonatkoztatva. Amúgy nagyon hsznos, fontos és érdekes terület, csak
Java körökben nem akar terjedni. Gyakorlatilag opensource Java
alternatíva a Mondrian-on kívül nincs. Én meg nem szeretek csak egy
közül választani. És a JPivot meg nagyon rossz, meneküljetek! :)

Amúgy a fenntebb említett egyik könyvnek van egy fejezete, mint magyar
referenciák, és nem kevés. Ha elmész egy mostanában rendezett Oracle
vagy Microsoft konferenciára, a csapból is ez folyik, szóval beindult
rendesen, nagyon érdemes odafigyelni a témára. De azt valahogy
sajnálom, hogy nem nagyon érzek valami közös szabványt, nyelvet. A
fogalmak pedig már egész tiszták és egységesek.

Igen, az általam érdekesnek vélt fejezeteket végignéztem, kérdésem az
aggregációs függvényekkel kapcsolatban lenne, azt nem teljesen értem,
hogy akkor a kocka melyik részére vonatkozik, egy MDX-ben definiált
calculated member. Ráadásul a rendezés valahogy nagyon nem akar
működni nálam, és nem értem, hogy miért olyan nehéz az. Egy order by
semmit nem ér az aggregált függvény esetén, még a "brake hierarchy"
opcióval sem.

Tomcat megfekvés nálam is volt, de csak fel kellett nyomni a
memóriáját, és utána megszűntek a jelenségek, meg az sql connection-t
vágta el néha a tűzfal, de ezek megoldódtak.

tudnak csatlakozni más kliensek.

Így van, csak sajnos nem találtam jó klienst. De már érik a fejemben
egy Spring-hez illeszthető, JSP taglib-es, AJAX-os pivot tábla
megjelenítő, csak idő és keret nincs rá, ezért szöszmötölök a
JPivot-tal.

> OLAP4J: Ez nagyon ígéretesnek hangzik első hallásra, sőt a
- talán nem túl távoli - jövő zenéjének tűnik.

Sajnos én félek ezen első kiadásoktól, kinőttem már az úttörő
szerepből, szeretem a jól bejáratott dolgokat. :) Bár kevés van ilyen.
:)

> Az MDX-re is
vannak MDX-builderek.

Ilyent mutathatnál...

Amúgy performanciában tényleg jó, a cache-elés tényleg működik, mi
most 15m rekorddal dolgozunk és ilyen 20 mp-es (na jó egy-két
lekérdezés 5 percig is megy) válaszidők vannak minden optimalizáció
nélkül, üzemi adatbázison. Szerintem egy-két gyakran használt
lekérdezésre aggregált táblát tenni, valamint kicsit Oracle
tunningolni, meg egy dedikált gépre tenni csodákra lehet képes.

Üdv,

István