[Java lista] OLAP

Molnár Miklós timortinj at freemail.hu
2007. Dec. 2., V, 22:56:25 CET

Hali,

:o) Köszönöm a pozitiv visszajelzést.

Ami a JUM-ot illeti: magamtól nem szándékszom 'szétoffolni'. Amit el tudok
képzelni, hogy valamelyik közérdeklődésre számottartó résztéma/irány
felvezetésére a JUM-szervező egyeztet velem és azt esetleg összehozzuk.

>Egyrészt vannak magyar nyelvű könyvek, és mondom, határozottan jók:

Kicsit elbizonytalanodtam.
- Egyrészt ezek adatbányászkönyvek címükben is, lényegileg is /ezekről
egyébként én is tudtam, írtam is, hogy léteznek már ilyenek, illetve pont az
OLAP-szakirodalomra próbáltam volna koncentrálni/. Amik megemlítik az
adattárház révén az OLAP-ot, akár egy részletesebb fejezeten keresztül is,
de a két téma azt gondolom mégiscsak meglehetősen diszjunkt, amiket a DW
kapcsol össze.
- Másrészt a magyar Koncepciók és technikák, a 2001-es angol kiadás
fordítása, ebből már van frissebb angol kiadás is. A veszprémi tanár Abonyi
János persze magyar szerző, de ő keveset foglalkozik az OLAP-pal, ahogy a
másik kicsi könyv is (ami egyébként szerintem is jól van megírva).
- Harmadrészt talán fontos szempont lenne - azon felül, hogy a címben is
benne van -, hogy OLAP, hogy magyar szerző műve legyen (ne fordítás). Akkor
érezném, hogy mérföldkőhöz érkezett a téma kultúrája itthon is. BTW: az
egész magyar-szakirodalom kérdést ebből a szempontból vetettem fel.

>A megrendelő meg úgyesm azt mondja, hogy ááá, neki elég pár nézet, hanem
mindent akar, úgy forgatni a kockát, ahogy csak bírja. :(((

Na ez egy klasszikus téma, és nincs szándékomban flame-be keveredni. :o)
Ha én vagyok egy vezető számomra az a fontos, hogy a megfelelő,
félreérthetetlen, hiteles(megbízható) és _minimális_ infomációhoz jussak.
Lehet csillagrombolót építeni, még az is lehet, hogy van rá anyagi fedezet
is (legalábbis a projekt kezdetén), de vannak talán egyéb szempontok is.

>Én meg nem szeretek csak egy közül választani.

Izlések és pofonok ismét. :o)
Ha a célnak megfelelő az eszköz, akkor szerintem nem nagy a baj. Ha lesz
szempont (ráadásul esetleg érdekes), amiben van lehetőség versenyre, akkor
lesz verseny is. Az még egy érdekes kérdés lehet, hogy mennyire forrong az
OLAP-téma és milyen irányba. Én azt sejtem nagyságrendekkel kisebb mértékben
és hőfokkal mint az ikertestvér-adatbányászat. Ha jó a sejtésem, akkor
esetleges magyarázat lehet az is, hogy egyelőre nem nagyon van miben
hatásosan versenyre kelni a Mondriannal.

>Ha elmész egy mostanában rendezett Oracle vagy Microsoft konferenciára

Világos, és ez már így megy évek óta, tényleg.
Csakhogy az infókat befogadnia is kell valakinek és a projektek/pénz felett
irányítással bírók közül is. De vannak itt egyéb szempontok is.
Az adatbányászat az hihetetlen sok területen tarol (és mindez beszorozva a
módszertanok és eszközök hihetetlen nagy számával). Míg az OLAP inkább
'csak' az üzleti életben, azaz egy üzleti embernek kell fantáziát látnia a
témában alkalmazása elött, ami szerintem nehezebb ügy.
A profit is szempont szerintem. Egy real-time data-mining-os
csalás-detektálás, vagy effektív termékfejlesztés profit-rátája erősen függ
a technológia által kiköpött paraméterektől, közvetlen a kapcsolat, erősen
számszerűsíthető a potenciális nyereség/veszteség.

>vannak MDX-builderek.

Egy nem MS-eset láttam konkréten, ami tetszett, de sajnos nem bookmarkoltam.
:o( Ha ismét belefutok megírom.

MM