[Java lista] OSS

Tams Cservenk tamas at cservenak.net
2010. Mr. 30., K, 17:47:05 CEST

Oké, akkor csak egy kis összegzés:

A thread-ben többen jelenteztek, hogy látnak fantáziát az OSS-ben. Mint
aktív résztvevő, nem csak "OSS-consumer". Mert ugye olyan levlista tag
nincs, aki _soha_ de soha nem használt egy kunya OSS bájtot sem az
alkalmazásban/rendszerben amin dolgozott.

Továbbá, kettő igen aktív résztvevőnk volt, aki kapásból "Get a life"-ot
hirdetett, és szerintük kinőttek a nem-fizetett kódolásból. Utólag
bevallották, mindketten mégis kódolnak! :D (bocsi! nem bírtam ki! Ha
összefutunk, +1 sör tőlem mindkettőtöknek)

Arra kérnélek titeket, tartsuk a thread-et. Pszichoanalízis,
mi-lenne-ha-lenne és tsa kicsuk.

A FSF == GNU ==  "öreg hippi" (Stallman). Mikor Szegeden diákként (tehát
régen) hallgattam, oda voltam érte, és tényleg sok mindenben igaza van. De
ez a "java catch" dolog ma már nem áll. És igazat vallva, egy "picit"
fanatikusnak látom mai szemmel. És szerintem ez a fanatizmus mostmár inkább
árt mint használ a community-nek.

Gyönyörű példa a BSD vs GPL licenc elterjedése (a Java világban): A BSD-like
(ASL2, MIT, BSD, Eclipse) mind kenterbe verik és ezen szoftverek halmaza
dagad. A GNU licenszelt szoftverek általában alig vannak alkalmazva. Egy
kivétel (és itt a poén): a GNU licencet majdnem mindig _kommersz cégek által
támogatott OSS projektek_ alkalmaznak, mert el is akarják adni a cuccost. A
GNU licensz pedig megvédi az adott céget más cégektől (és azok
kontárkodásától) -- lásd Sonatype(!). Tehát, az az érzésem, hogy a GPL
nálunk, Java esetében, eléggé visszásan sült el: a GPL licenc majdnem mindig
cégek használják előszerettel.

BSD vs GPL: sztem mindig a "szabadabb", liberálisabb fog nyerni.

Lásd Java Service Wrapper: 3.2.x nem tudom mikor licencet váltott. Egyenesen
pofátlanul. Alapszabály, hogy licencváltás az "zártabb"-ból "nyitott"-ba
illik hogy történjen. A fordítottját senki sem tiltja, de nem etikus, és a
JSW szerzője jól megégette magát. Egy pillanatban elöntötte a vér, és rájött
hogy keresni akar. Nincs ezzel semmi baj, de a community azonnal
megbüntette, ma van 2 egyenes fork-ja, készül még, és lesz még. Az érdekes
az, hogy a a licenc váltás előtt ténylegesen csak _egy_ wrapper volt (jó,
akkor is voltak mások, de a JSW de facto mindet kenterbeverte, szabvány
volt). Mi lett utána? Sok kis "örvény", és a faszi arra lett figyelmes, hogy
csak "egy a sok közül lett". Érdekel, hogy többet keres-e ma mint akkor
tette. Én arra fogadnék, hogy nem.

A spring meg egyenesen visszatáncolt. De azt nem kísérem már amióta
elkurvultak :)

(a fenti szöveg saját magánvéleményem)

Thanks,
~t~