[Java lista] Szoftver-tesztelés

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2010. Sze. 6., H, 01:53:56 CEST

Az adatmennyiség nem feltétlenül csak teljesítmény problémát eredményezhet. Mondjuk táblázatban kell megjeleníteni, és a sorindexed 16 bites. Belátható, hogy az életben fel nem fedezed, hogy nem vagy képes 32767-nél több sort megjeleníteni, ha soha nem próbálod ki több adattal. Aztán jön az éles rendszer, ahol több adat van, és a funkció sem működik többé, sőt összeomlik az alkalmazás. Persze ez durva hiba, de ugye a tesztnek ezt is fel kellene fednie...

De ha csak két desztinációd van, miközben a valóságban akár ezres nagyságrendű is lehet, akkor azt sem fedezed fel, hogy a program tényleg képes megadni mondjuk azt, hogy adott desztinációban jól vizsgálja-e meg a csatlakozásokat (ez még akkor is igaz, ha három desztinációt veszel fel, hogy legyenek csatlakozások). Mondjuk a hiba az, hogy a csatlakozásnál tárolja a célállomást, de amikor újabbat talál, akkor a célállomást felülírja az újjal. Ha legalább két helyre lenne csatlakozás, akkor ez kiderülne, de kevés adattal nem.

Az adatok elégtelen volta egész programrészeket eredményezhet, amelyekre a vezérlés soha rá sem kerül, éppen azért mert egy if nem teljesül - nincs annyi adat, ami indokolttá tenné a futását. Ezek a részek tehát nem lesznek letesztelve, és egy nagyobb programnál ez nem teljesen biztos, hogy kiderül (meg ugye a unit teszten úgyis átment, minek külön vizsgálni...).

Számos más hasonló hiba lehet, ahol az éles adatok számossága vagy bonyolultsága olyan funkcionális hibalehetőségeket rejt, amelyek kevés számú adattal vagy nem kellően bonyolult adattal nem tesztelhetők le és nem fedhetőek fel.

De ezt úgy is megfogalmazhatnám, ahogy itt már el is hangzott. A teszteket meg kell tervezni, akárcsak a tesztadatokat. Ez is egy szakma, méghozzá jó nehéz. Méltatlanul van háttérbe szorítva sok helyen.

István Ketler
Team Leader
Lufthansa Systems Hungaria Kft.
Airline Management Solutions
- Schedule & Revenue Management
- Business Intelligence & Database Solutions
Neumann János u. 1/e
1117 Budapest
Hungary
Tel: +36 1 887-2815
Fax: +36 1 887-2977
Mobile: +36 30 600-4936
Room: Infopark E, Room LH1-31
e-mail: istvan.ketler at lhsystems.com
Internet: www.LHsystems.hu

Sitz der Gesellschaft / Corporate Headquarters: Lufthansa Systems Hungaria Kft, Budapest, Fövarosi Birosag 01-09-463417
Geschaeftsfuehrung / Management Board: Monika Houck