[Javalist] motiváció

istvan.ketler at lhsystems.com istvan.ketler at lhsystems.com
2013. Már. 7., Cs, 17:38:15 CET

Az irodalom szerint a pénz nem motiváló tényező, a hiánya vagy nem kellő volta viszont erős demotiváló. Ha több pénzt adsz, a hatása gyorsan (egy-két hónapon belül) elmúlik, nincs mögötte tartós örömérzet.

A mi szakmánkban alapvetően két erős motivációs tényező biztosan van. Első a kreativitásunk kiélése, a monoton taposómalom kerülése. Ez minden jó programozónál kulcsfontosságú.

A másik ettől nem teljesen független, ez a fejlődési lehetőség, a perspektíva hogy valami újat tanulhatok és sajátíthatok el mélyen. Ha már "mindent tudok", akkor pusztán az új megoldások/modulok megtervezése, implementálása elkezd kevés lenni.

Mindkettő megléte tartós (folyamatos) örömérzést ad.

Van aztán néhány másodlagos igény is, ez már jobban szórhat egyénenként. Egyik ilyen a környezet és a munkatársak. Van aki jól érzi magát olyan helyen ahol állandóan egymást zrikálják (kulturált keretek között), van aki ezt utálja. Van aki társasági lény és igényli a nyüzsgést, más kifejezetten utálja és inkább behúzódik egy sötét sarokba.

A hasznosság érzet szintén nagyon fontos. A világ legérdekesebb problémája iránt is gyorsan elveszti az ember az érdeklődését, ha tudja hogy az asztalfióknak írja. Valameddig elmegy vele, de amint úgy érzi hogy ami új van benne azt már felszívta, szívesen kidobná az egészet akár félkészen is. Ide tartozik az is, amikor valamiért (mert csak) újra íratnak valakivel egy olyan dolgot, amiről meg van győződve hogy azt más már elég jól megírta (mondjuk újra implementáltatják valakivel a hibernate-et, mert csak). Egy darabig csak-csak, de hamar uncsi lesz.

Kell aztán a visszajelzés is - időnként igenis el kell hangozzék, "Tessedik Sámuel, én téged bámuel". Érezze az a fejlesztő, hogy másoknak tetszik amit csinál.

A rugalmas munkaidő és hasonló követelmények a szellemi munkából erednek - lehet nap amikor egy hasznos sor kódot sem szülök, más napokon meg akár több tucatot is írok. Ha ez nincs és ott kell ülnöm akkor is amikor nem vagyok hasznos csak azért mert munkaidő van, na az erősen demotivál.

Most így hirtelen ennyi

Üdv
ivan