[Javalist] Mit hoz a jövő?

Király Péter kirunews at freemail.hu
2013. Okt. 18., P, 00:06:27 CEST

Szia!

egy ideig benne voltam a magyar Drupal közösségben, ami egy elég erős társaság, szerintem érdekes lehet itt is, amit ott tanultam.

A Drupal egy 100%-ban a közösség által készített szoftver, aminek ez egyik erőssége a közösségi aktivitás szempontjából, hogy a kezdőtől a profiig mindenki megtalálhatja azt, amit ő tud beadni a közösbe. Még ha nem is tudsz programozni, akkor részt tudsz venni a tesztelésben, vagy a fordításban, vagy a dokumentumok szerkesztésében. Vannak egészen könnyű, kis erőfeszítést kívánó taszkok, amiket bárki öt perc alatt teljesíthet, és úgy érezheti, hogy ő is tolta a szekeret. Továbbá, a drupal.org-on a kódfejlesztők (ebbe a designerek is beletartoznak) kapnak tárhelyet, dokumentációs lehetőséget, kódrepót, issue trackert. Mivel ilyen a Drupal architektúrája, szinte törvényszerű, hogy valamilyen módon minden Drupalosnak van motivációja, és megosztanivalója. Jelenleg 5 vagy hat magyar városban vannak többé-kevésbé rendszeres havi-kéthavi összejövetelek, a #drupal.hu IRC csatornán szinte mindig bennt vannak vagy 20-an, van éves két napos konferencia, + nyári tábor (ami idén már nemzetközi volt), és magyar Drupalosok rendszeresen járnak a kisebb-nagyob nemzetközi rendezvényekre is. Ugyanakkor a Joomla esetében, ami a Drupal fő vetélytársa, és informatikai alapja nagyjából ugyanazok (PHP+MySQL) ilyen aktivitás nincs, ahogy tudom a Rubysok sem mozognak, sőt a PHP levelezőlistára nagyjából ugyanaz igaz, mint amit a Javás lev listáról írtál, csak az egy sokkal forgalmasabb szintről eset vissza mélyebbre.

Azt gondolom ez alapján, hogy kell valamilyen folyamatosan új tartalmat generáló kritikus tömeg ahhoz, hogy az emberek adott fórumot rendszeresen felkeressenek. A Java soha nem fog olyan közösségi aktivitást generálni mint a Drupal, mert más szociális model áll a kettő mögött, például nincs olyan vezető, aki elhivatott lenne a közösség bevonásával kapcsolatban. Az általam ismert Open Source projektek esetében is azt látom, hogy igen magas a belépési tudásküszöb és a remek programozók idejét 100%-ban kitölti maga a programozás, miközben nem szerveznek maguk mellé közösséget, akikből kikerülhetne például egy dokumentációs, fordítói vagy tesztelői csapat. Egyébként érdekes módon Hollandiában is azt látom, hogy a meetup.comon egymást érik az amszerdami, hágai, rotterdami összejövetelek szinte minden témában, csak éppen Javások nincsenek. A Javára ott vannak profik által szervezett több ezer eurós  konferenciák, ahol mondjuk Martin Fowler vagy Ted Dunning az előadó.

Online JUM engem is érdekelne.

A legjobbakat!
Király Péter