Re: [Epitesz] Hangszigetelés

Hidvegi Jozsef jhidvegi at ax.hu
2004. Aug. 24., K, 10:35:00 CEST

>  Beszereztem már két-három hónapja egy tekercs hangszigetelő
>kőzetgyapotot. De akkor egy jó szó elég volt, és egy darabig halkan
>rádiózott esténként. Mostanában ismét kezd elkanászodni... :)
>  Nos, kicsit gondolkodom. Annyi rémlik, hogy egy házban van léghang és
>testhang. A léghangot a levegő vezeti, a testhangot a különböző
>szerkezeti elemek. Léghangot nem lehet megállítani akusztikailag
>szigetelő anyaggal, csak tömeggel. Testhangot viszont tömeggel nem lehet,
>hanem szigetelővel.

Szerintem ez igy, ebben a formaban... :)
Szoval nem igazan vilcso, hogy miert ne fogna meg reszben vmi leghangot egy, az
o utjaban allo teljes keresztmetszetu hangszigetelo lemez (mondjuk ha egy csoben
jon), vagy testhangot miert ne fogna meg egy tomeg, ami a testrol lejovo hangot
kapja el, kozte egy masnemu kozeg, levego van ugye.

A Te esetedben szerintem a plafon rezeg a legjobban.
Ez a radiozas nem ugyanaz az eset, mint amikor valaki utvefuroval nyomatja a
falat. Itt azert ennel elkentebb a dolog,  nem egy koncentralt hangorras van a
fal egy pontjan, ami aztan az egesz szerkezetet a foldszinttol a 10-edik
emeletig megrezgeti. Itt mar lakason belul is erzed, hogy amott mar nem
hallatszik annyira.

Ha mar megvan az a kozetgyapot (huderonda anyag, amikor dolgozunk vele), akkor
szepen ra lehetne helyezni gipszkarton lemezekre, es felhuzatni a plafonra.
Szerintem nem kell 10 centi! Itt is az lenne a lenyeg, hogy legyen egy
hangelnyelo, utana egy tomeg. Mert hogy a plafon feluleterol mar leghang van, a
kozetgyapot ezen sokat csillapithat, es utana viszont tomeg kene. A betonip
nehezebb, de folhuzatni is nehezebb lenne.

Igen am, de hogy kene rogziteni? Mert hogy ha direkt valami csavartartja, vagy
parnafa volna raszreelve, es azon at lenne a plafonhoz huzatva szinten
csavarral, akkor ezen a merev rogzitesen at szepen bejon a testhang. :-(

Szep megoldast en bizony nem is tudok. Nem szep az lenne, ha valami eleg puha
gumiszeru anyag lenne az egyes tablak eleinel, es a csavar is valami gumin
keresztul huzna fel a tablakat, vagyis a csavar ne is erjen hozza a tablakhoz.

Ez csak akkor lehetne szep, ha lehetne kapni olyan tablakat, amiknek a
felrogzitesi pontjain bemelyedesek vannak, es kitalaltak hozzajuk lagy
gumipogacsakat ravulkanizalt alatettel, amibe ugy tud egy csavar (amit szinten
hozza adnanak) bele illeszkedni, hogy sikon belul maradjon, ki lehessen
glettelin, tapetazni...

Masik, drasztikus megoldas: amit a neni tol Te hallasz, azt o is hallja toled.
Sot, itt ne'mi elektro-s venaval lehetne direkt padlot is rezgetni neki.
(Szetbuheralt dogeros hangszoro, a tekercs direktben a plafont nyomatja vmi
mechanikan keresztul, de nem tom, mukodne-e ez.)

Attol lenne rohadt zavaro, hogy pontosan ugyanazt a musort kapna vissza a neni
fel mp kesleltetessel, ha a hangero vagy az idopont Neked nem megfelelo. Ha mast
is zavar, nem fog rajonni, hogy nem a neni az. Szemet vagyok, mi? :-)

Nem probaltam, igy nem igazan tudom, hogy lehet-e egyszeru eszkozokkel a plafont
membrankent hasznalni.

Szelid megoldas, de ez komoly ismereteket igenyel: sajna nem tudom a nevet annak
az eljarasnak, ami  a zajok ugyes fazisu es ereju reprodukalasaval a szoba egy
adott pontjan letrehoz egy csendes helyet.

Mivel a hirforras ismert, lehet, hogy annyiban egyszerubb a dolog, hogy csak le
kell tompitani egy jelet a radiodbol, ami ugyanoda van hangolva. Annyira
tompitani, mint a plafon csinalja. Nem tartom kizartnak, hogy talalni lehet
olyan helyet egy-ket hangszoro szamara, amivel sikerul meglehetosen elnyomni a
hangot.

Persze az aktiv szerkezet lenne a jobb, tehat  ha a parna mellett valahol lenne
1-2 mikrofon, aminek a jelet probalna vmi automatika lenullazni az adott
radiomusorbol vagy a szobaban fontrol jovo hangot lejgobban hallhato helyerol
mikrofonnal vett jelek megfelelo fazisu es ereju kiadasaval. Tehat
szabalyozokor.

(En egyszer jartam ugy, hogy szegeny (mar meghalt) szomszedom kirakott az
udvarra valami veszett magnot, es nyomatta a lagzi lajcsit fullra tekerve a
szornyet. Idonkent elfogyott a kanalam, kimentem az erkelyajtoba (eppen ott
dolgoztam a teton), es egy qrvanagyot futyultem. Srac kijon, masina leteker,
szetnez, nem erti, masina felteker, visszamagy. Futyules megismetel....3-adiknal
masina letekerve maradt.

Itt lehet, hogy valami egesz mas, felelmetes testhanggal lehetne a nenit jobb
belatasra birni. Mondjuk a plafon egy alkalmasan kialakitott pontjara egy
szerkezet nekiver egy nagy tomeget, ami fontrol robbanasnak hallatszik. :) A
lenyeg, hogy a neni jol megijedjen, es talaljon osszefuggest a radiohallgatas es
a jelenseg kozott.