[Epitesz] RE: Hajópadló színe

Pluzsik András Pluzsik.Bandi at aesz.hu
2005. Feb. 21., H, 10:34:34 CET

Auth Gábor írta:
>A remény már meghalt, mert láthatóan sötétebb... abban még reménykedek, hogy a világosabb helyeken utána sötétedik idővel... :)<

Válasz:
Valóban utána fog sötétedni, mert a sötétedési folyamata kezdetben gyors, de egy bizonyos sötét árnyalat bekövetkezése után lelassul, azaz utolérhető.

Hidvégi József írta:
>Nekem az a bajom a fával, különösen a fenyővel, hogy nem csak simán
elsötétedik, hanem tök szürkévé is tud válni.
Kérdés, hogy ez a sötétedés, szürkülés melyik fény-összetevőnek köszönhető.<

Válasz:
A faanyag felületét két dolog is rontja, külön-külön és együttesen is.
1. A szabad levegő, és annak a párája. Ez egyszerűen egy lassú folyamatban oxidálja a fafelületet, mely a szürkülésben és a felület felszálkásodásában nyilvánul meg. Ez gátolható bevonattal, mely lehet lakk vagy festék.
2. A napfény látható és UV sugárzása, valamint kisebb mértékben ennek hősugárzása. A legagresszívabb az UV sugárzás. A elmélet és az ezt igazoló gyakorlat azt mutatja, hogy a színtelen vagy világos lakkok, lazúrok védik a legkevésbé a fafelületeket a Nap sugaraitól,mert ezeken az UV sugarak könnyen átjutnak. Nagyobb védelmet nyújt a sötétebb színű lakk, vagy lazúr, mert az abban lévő pigment visszaveri a sugarak egy részét. Sajnos nem mindet. (Ugyan ez igaz a látható fényekre is.) Ez a fránya UV korrodálja a felületet, pont közvetlen a lakkréteg alattit, mely egyrészről a szürkülésben mutatkozik, másrészről a felületi tapadásban. Ebből eredően "örök életű" megoldás nincs. Minőségtől függően általában 1-5 évenként a felület bevonást meg kell újítani. Különösen a külső felületeken gyorsul meg a folyamat ha a filmrétegben finom hajszálrepedések jelennek meg, melyen keresztül a faanyag nedvességet kap. Ezzel a faanyag még inkább el kezd "dolgozni" és megkezdődik az un. pikkelyesedés. Kezdetben kisebb egységekben, majd az 1-2 Ft-os, vagy még nagyobb lapocskákban is felválik, illetve felhólyagosodik, lepereg.
A kezeletlen felületen a két tényező (fény levegő) együttesen hat, a nedvességgel együtt, mely a faanyag igen gyors elszürkülését eredményezi, tehát érdemes a látható, pláne a dekoratív fafelületeket kezelni, majd újra kezelni. Az utóbbit megfelelő előmunkálatok elvégzése után. A natúr felületek csak kezdetben szépek, de nem maradnak meg szépnek. Belső térben fafajtól és a felület megmunkálásától és igénybevételétől függően az erre alkalmas viasz is megteszi, de nem mindig. Ekkor marad meg a leginkább a fa az eredeti natúr színében. Furnérozott felületekre általánosítva ez sem igaz.
A problémára a lefestés lehet megoldás ideig-óráig, de ez a fának az igazi megjelenését elveszi, a rajzolata nem lesz látható, stb. A réteg lepergése (lásd fentebb) ekkor sem kerülhető el.

Bandi
A faanyagvédelem nem a rendőrség dolga, ez több évezredes küzdelem a farontó gombák és rovarok elleni.