Re: [Epitesz] Epitesz digest, 10 kötet,13 szám

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2005. Júl. 20., Sze, 09:26:18 CEST

>Mégis milyen ragasztóra gondoltál? Merthogy az ilyen célra használt
>ragasztók
>(pont azért, hogy még lehessen igazgatni a léceket) nem azonnal kötnek.

Ez valszleg igy van, bár van azért olyan ragasztó, ami szinte azonnal köt,
és rohadtul fog. Egyszer csináltam egy önhordó falépcsőt. A lépcsőfokok a
falba voltak bebetonozva, de iszonyúan lehajlottak volna, ha csak  magukban
állnak. A korlát volt hivatva arra, hogy a lépcsőfokok végét összefogva
föntről, megoldják a teherelosztást. Tehát minden lépcsőfok végébe jött egy
esztergált faoszlop, és ezeket fölül összefogta a korlátfa.

20mm-es csapokat használtam, és uvarapid vagy eporapid (már nem emléxem, rég
volt) ragasztót. Az első keveréskor lehetett kidobni, mert az 5 percesből
egy félmaréknyit összekeverve heves hőfejlődés után még a felhasználás előtt
megkötött. A 20 perces már jó lett, de iszonyúan kellett igyekezni.

Utána viszont a lépcső tökéletes lett, lehajlás és nyikorgás nélkülire
sikerült, és ez volt a cél.

Nem mondom persze, hogy a hajópadlókat is ezzel kéne összeragasztani, de ha
ezzel történne, akkor lehet, hogy szintén nyikorgás-recsegés nélküli padló
jönne létre.

Utólag aszondom, hogy kár volt ezt megvenni. Ma már vannak olyan
szalagparketta féleségek, amiknek nagyon spéci hornyaik vannak. Úgy vannak
kialakítva, hogy az egyes elemeket egymásba kell buktatni, nem síkban
összetolni, és összekapaszkodnak ezután. Műanyag is van benne, és nagyon
kopásálló is. Talán a vetemedés is ki van lőve, és utólag felszedhető,
máshogy összerakható... szóval halad a világ.

(Gyerekkoromban rengeteget vixeltem, én már biztos, hogy soha nem raknék
utólag is nagyon munkaigényes és sérülékeny hajópadlót. De persze
tiszteletben tartom, ha valaki a természetes anyagok híve... csak hát akkor
meg kell dolgoznia vele, és a tulajdonságait is elfogadnia.)

Ja, tényleg, ezt nem apró szögekkel szokták régen rögzíteni a párnafákhoz?
Még benne a horonyban, te hát a leszögelt horonyba kerül a következő kiálló
része.

Raktam le szalagparkettát is valamikor. Az a hajópadló és a fent említett
bebuktatandó szerkezet közötti konstrukció. Szintén nem vetemedik, nagyon
pontosan van megmunkálva, nem kell se leszögelni, se ragasztani, de azt
bizony ki kellett támasztani a falhoz. Egy hosszú, két végén behajlított
erős lemez kelleett hozzá, hogy a falhoz közeledő helyeken az elemeket a
többihez tudjam ütni, és a végén jól kitámasztani kis fadarabkával, amiket a
szegőléc eltakart.

A jelen helyen, ha jól emléxem, se leszögelés, se kitámasztás nem jöhet
szóba. Marad a ragasztás, vagy a bebuktatósra csere. Ha a ragasztó nem
azonnal köt, de jól megköt, akkor átmenetileg lehet készíteni összehúzó
szerkezetet. Ez a végén behajlított lemezpárokból állhat, amik beakaszthatók
a hajópadlósor két szélébe, és sokféle szerkezettel lehet összehuzatni őket
a kötésig, miközben le van terhelve az egész, hogy se fekunkorodni, se
felpúposodni ne akarjon.

És ha ez az egész így mintegy "úszik" azon a hangtompító szivacson, amit
olcsón lehet kapni, (az a fehér polifoam-szerű vékony anyag), akkor járkálás
közben óhatatlanul lesz egy kis "légzése". Ezzel egy speciális szellőzés is
megvalósul. Főleg, ha belevesszük, hogy úgyse fog maradéktalanul felfeküdni,
itt-ott akár több mm-es rés is lesz a padló és a kemény felület közötti
mozgás, tehát valóban fog mesterséges lélegezni :-) oldalról. Akkor is, ha
lentről is, meg föntről is tök le van zárva.

Kíváncsi vagyok, hogy fog végülis sikerüln, mi lesz a választott
technológia.