[Epitesz] konvektor hokapacitas noveles -> hotarolas

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2005. Nov. 30., Sze, 20:33:32 CET

Király,Gyula wrote:

> Ebben a két mondatban vedd észre az ellentmondást..:}}}
> Ha jó hőleadó, akkor ugyanúgy jó hőfelvevő is, nemde?...}}

Bizony nem!
Ezek afféle trapéz alakú lemezek, amik vonal mentén (vagy pontozva,
ellenállás hegesztéssel) vannak a radiátorra hegesztve. Akkor van nagy
szerepük, ha konvekciós a hőleadás. Tehát melegvíz van a függőlegesen
állított radiátorban, a levegő eleve lenyalja a radiátor felületét, de ez
még kivisz fémes hővezetéssel hőt a saját felületére, amit kívül-belül
szintén körbenyal a levegő, így fokozódik a hőleadás.

Na most mi van, ha erre süt a nap?
Az, hogy jól leárnyékolja a radiátor saját felületét, csak ő tud melegedni,
és csak fémes hővezetéssel (a marha vékony lemezen élével terjedően)
haladhat a hő a radiátor felé. Ez nudli ahhoz képest, mintha direkben a
radiátort melegítené a nap.

Sugárzásilag: a nap felől ugyanannyi hőteljesítmény fogja érni, de mivel a
lemeznek van hőellenállása, és a víz (=radiátorfelület) hőmérséklete
valamekkora, mondjuk langyos, a ráhegesztett lemezé lehet, hogy már forró,
hiszen akkor tud csak elég intenzíven vezetődni a hő a lemezen élével. A
forró lemeznek viszont sokkal intenzívebb a lesugárzása, mint a langyosnak.
Márpedig a lemez jó hamar felmelegszik, miközben a víz még nem elég meleg.
Ha meg direktben a belülről vizes felületet melegítené a nap, akkor hidegebb
felületet kap, kisebb lesz a visszasugárzás, ugyanakkora a besugárzás, tehát
nagyobb lesz a teljesítmény.

Ezek a lemezek szinte árnyékoló lemezként funkcionálnak.

> Kösz, majd megmutatom az asszonynak, mit írtál. Amikor apósomnál az
> udvaron szétfröcsköltem 100 fokos nyárban egy csomó vizet, simán
> hülyének néztek, pedig a Macskássy-képlet a szabadban is működik..:}}
> A teraszon szoktam végigönteni egy vödör vizet, és láss csodát,
> elviselhető lett a pálya. Sajna, a tető öntözése nem biztos, hogy jó,
> bár van egy 30 m3-es ciszternám, ami a tetőről jött vizet gyűjti,
> elvileg tehát nem térne el az esőtől, nade..:}}

Jaaa, hogy van nagy ciszterna? Akkor jó a módi, max jó hamar elfogy a víz.
Mi a baja az asszonynak az ötlettel? Lehet ezt úgy is csinálni, hogy nem is
tűnik fel. Csak csendben csurgatni a vizet. :-)

Azért mitagadás, ezt a tetőlocsolást nem gondoltam igazán komolyan! :-) De a
radiátoros napkollektort igen. Válts emilt Dukai Zolival, az ő papája
megcsinálta.

> párhuzamosan, de tőle mondjuk fél méterre, az hatalmasat csökkentene
> a tető felmelegedésén. <
>
> Na tessék. Te távolbalátó vagy? A délnyugati oromfal elé spekulálok

:-)))))))