[Epitesz] Napkollektor

Király,Gyula kingkey at axelero.hu
2006. Jún. 11., V, 19:13:23 CEST

Üdv!
>Na szal olyan nincs, hogy valami jó sugárzás elnyelő, de rossz sugárzó. A
kettő mindig paritásban van.<

Egyetértek..:}}}
 Csakhogy van egy hődióda..:}}} az áramkörben: az üveg. Bejön az üvegen
_x_teljesítmény, amely egyrészt visszaverődik az üvegen, másrészt egy
hányada elnyelődik benne, aztán találkozik a hőelnyelésre szánt felülettel.
Ha ez pl. tükörfényes lenne, rengeteg energia visszafelé is kijutna
ugyanezen a hatásláncon keresztül, még a látható fénytartományban, nem lenne
jó a kollektor a célra.
Nade , ha egy absz.fekete test van az üveg mögött, akkor az üvegen átjutott
energia ~100%-a hővé alakul. Tény, hogy ez az elnyelő jól sugároz ( a
főttétel nem sérül..:}}), viszont az a spektrumú sugárzás   nem jut már ki
az üvegen
( legalábbis csak kis része).
Ha ráadásul ennek az absz. fekete testnek a felülete is jó nagy, akkor
jobban képes a levegő-fém határfelületen a hőt átadni a fém-víz oldalra.
Ne kotorásszak Pattantyúsban, de simán logikával belátható, ha van
valamennyire forró levegőd, abból nagyobb felülettel nagyobb hőáramsűrűséget
csiholhatsz, a levegőd túlmelegedése a vízhez képest kisebb lesz, kisebb a
veszteség az előlapon. Ez hasonló gondolatkör, mint az autóhűtő: a
levegő-fém felület irdatlan nagy, így irdatlan teljesítmény adható át a
víz-fém-levegő rendszerben. Mi fordítva szeretnénk, ugye.
( A hátlapi hőszigetelést most ne piszkáljuk, az tökéletes..:}})

> annál kevesebb hőt kell elnyelnie az üvegnek. Mert ugye a

Hopp, itt a hiba! Az üveg a hőt nem elnyeli, hanem visszaveri!! ( Legalábbis
a lényeget tekintve, arányaiban inkább visszaveri, mint elnyeli.)
Tehát, amikor én a 100 fokos hőetalont szobahőmérsékletűnek láttam, az nem
azért volt, mert pl. egy betonfal volt az etalon, meg a kamera közt, hanem
mert az üveg abban a spektrumban szinte minden sugárzást visszavert!

A speciális bevonatok léteznek, csak barkács-szinten gondolkodtunk,
nem?..:}}

Gyula

P.s.: megpróbálok egy-két képet küldeni. Sajnos az árusított darabról nincs
fotó, mert csak kiugrottam az autóból, a délutáni csúcsforgalomban, úgyhogy
nagy mulasztást követtem el..:}}