[Epitesz] Napkollektor

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2006. Jún. 11., V, 23:42:18 CEST

Király,Gyula wrote:

> Egyetértek..:}}}
>  Csakhogy van egy hődióda..:}}} az áramkörben: az üveg. Bejön az
> üvegen _x_teljesítmény, amely egyrészt visszaverődik az üvegen,
> másrészt egy hányada elnyelődik benne, aztán találkozik a
> hőelnyelésre szánt felülettel. Ha ez pl. tükörfényes lenne, rengeteg...
Eddig stimmel, ez volna az üvegházhatás magyarázata. :-)

> Ha ráadásul ennek az absz. fekete testnek a felülete is jó nagy, akkor
> jobban képes a levegő-fém határfelületen a hőt átadni a fém-víz
> oldalra.

Ja, hogy a fém-víz felület lenne jó nagy? Na jó, de a radiátoroknál az
adott, a kieg lemezek, amiről szó van, az csak a levegőoldali felületet
növeli meg! Az meg - szerintem - teljesen felesleges, sőt, káros.

> Ne kotorásszak Pattantyúsban, de simán logikával belátható, ha van
> valamennyire forró levegőd, abból nagyobb felülettel nagyobb
> hőáramsűrűséget csiholhatsz, a levegőd túlmelegedése a vízhez képest
> kisebb lesz, kisebb a veszteség az előlapon.

Még mindig ugyanabban a hibás gondolatkörben mozogsz. Nem a levegő hőjétől
melegszik a fém, attól meg a víz, hanem a fém hőjétől melegszik a víz is,
meg a levegő is!!! Ha növeled a levegőoldali felületet, azzal csak növeled a
levegő felé fölöslegesen eltávozó hőt.

> Ez hasonló gondolatkör,
> mint az autóhűtő: a levegő-fém felület irdatlan nagy, így irdatlan
> teljesítmény adható át a víz-fém-levegő rendszerben. Mi fordítva
> szeretnénk, ugye.

Nem! Ez a példád is jól mutatja, hogy nem igazán jól gondolod. A levegőt
legjobb lenne teljesen likvidálni. Van, ahol meg is teszik, de nem sík
rendszerekben. A levegő-fém energiaáram nem jó irányú, azt nem szabad
javítani.

> Hopp, itt a hiba! Az üveg a hőt nem elnyeli, hanem visszaveri!! (
> Legalábbis a lényeget tekintve, arányaiban inkább visszaveri, mint
> elnyeli.)

Ez már másik része a vitának. Az üveg nem tökéletes anyag. Egy részét
visszaveri a kisugárzott hőnek, egy kis részét meg elnyeli.

De itt nem csak kisugárzott hőről van szó. Összefoglalva a lenti két mód
történik.

1. Van egy főleg látható fény által felhevített felület. Ez a hőmérséklete
miatt fokozottan hősugároz. Ennek a hősugárzásnak az a része, ami
visszaverődik, nem veszteség, de ami elnyelődik, annak az a része, ami
kifelé történő hősugárzással, meg konvekciós hőleadással távozik, az már
veszteség. Tehát ezért lenne jó, ha a látható fényre jó abszorpciójú felület
a hősugárzásnál messze rosszabb lenne, mint az abszolút fekete test. (A
zúzmara, ha nem olvadna el, se lenne jó, mert látható fényre fehér, míg a
infrára a legjobb sugárzó.)
2. van a meleg felületű fém, ez felmelegíti maga felett a levegőt, argont,
ha ezek vannak ott egyáltalán. Ez konvekciósan felmelegíti az üveget, az meg
a fenti módokon ennek a hőnek egy részét kint leadja.