[Epitesz-barkacs] villanyszereles

jhidvegi jhidvegi at startadsl.hu
2007. Júl. 3., K, 15:37:06 CEST

Krisztian Steber_lists wrote:

> Amúgy is érdemes több körre osztani a világítást, ha egy körön van,
> akkor a kiégő izzó mindenhol sötétet csinál. Én több fázisra is

Erre én alkottam hajdanán egy megoldást, mert már elegem lett abból,
hogy olyan gyakran ég ki az asztali lámpámban a 100-as izzó. (Most
energiatavakarékos van benne.)
Sorbakötöttem egy 5W-os ellenállást az izzóval. Ez korlátozta a bekapcs
áramlökést, cserébe kiégéskor (mert azt csak nem tudtam kilőni) semmit
nem ver le, ez az ellenállás ég ki. Jó, ez nem egy kényelmes dolog, de
tényleg meghosszabbítja az izzó élettartamát.

Lehet, hogy termisztort kéne sorbakötni? Olyat, aminek nagy ugyan az
ellenállása szobahőfokon, de annyira nem nagy, hogy ne tudjon az izzó
elindulni. Lágyindítás. :-) A termisztort az izzó üzemi árama tarthatná
forrón.

> Azon viszont erősen gondolkodom, hogy 1-2 helyre valami egyszerű
> 12V-os vészvilágítást felrakni.

Látszik, mennyire fordítva gondolkozunk. Én meg azon szoktam filózni,
hogy kéne az utcán néha kilőni a világítást, amikor sétálni szeretnék.
Van egy olyan mocsok érzésem, hogy mintha egy kupola lenne felettem,
lezárnák az eget, mintha nem szabadban sétálnék.
Itthon meg néha nem kapcsolom fel a lámpát a műhelyben, amikor átmegyek
rajta, mert a higanygőznek az nem jó, néha nem is lehet, ha frissen
oltottam le pl, és ezzel gyakorlom a vakon járást. Egész jól el szoktam
igazodni töksötétben is. Sőt, van ilyen hely, ahol látóknak adnak
lehetőséget annak a kipróbálására, hogy milyen lehet a világ vakon.
Ezzel szemben a látók szeretik éjjel-nappal agyonvilágítani a
környezetüket, holott észre lehetne venni, hogy nulla világításnál is
kint a szabadban, vagy egy ablakos helyiségben tök jól lehet látni.

Ha már vészvilágítás, de csak a sötét szobában való alapvető tájékozódás
céljából, erre tök megfelelhet mondjuk egy szúnyogirtó (kisülőlámpás,
halványan, kéken világító) fénye, ami akár éjjel-nappal megy, vagy egy
led valahol, ahol nem zavaró belenézni. Nekem ez a szúnyogirtó lámpa a
legszimpibb, alkalmazom is. (Nappal is sötét helyiségben).