[Epitesz-barkacs] vízbekötés műanyag csővel

szepygab at fw.hu szepygab at fw.hu
2007. Júl. 9., H, 21:55:09 CEST

Sziasztok!

On 9 Jul 2007 at 21:36, Pataki István wrote:
> [...]
> oldjam meg? Én arra gondoltam hogy a felfele álló KPE csőre egy sréz -
> minek nevezzem? - szorítókötéses (karmos, szigetelőgyűrűs) könyököt
> szerelek. Ebből olyat, amelyik a befelé menő oldalon már 1 collos belső
> menettel van ellátva, és mivel a fal vékony, kívülről amúgy is be lesz
> süllyesztve a felszálló KPE, a könyökbe legfeljebb 1-2 sréz ún.
> hosszabbító elemet kell még belecsavarnom, ebbe belülről egy derékszögű
> hagyományos elzáró csapot (mintha ezt sarokszelepnek hívnák) teszek
> főcsapként. Ennek a falon kívül álló kimenő csonkjára mehet a többi
Ne bonyolítsd, minden toldás, alkatrész újabb hibalehetőség. A
kpe hajlítható, nyugodtan kezdd el kívül vésni, és haladj ferdén
befelé, míg a belső felület alá nem kerülsz (vagy fölé, ha falon
kívül akarod vezetni. Ha tudsz kölcsönözni egy nagyobbacska
hiltit, vastag, hosszú fúrószárakkal, sokat könnyíthetsz a
dolgon.
Ha belül fel lehet törni az aljzatbetont, akkor csak át kell
vésni / fúrni az alapot, kiásni egy keskeny gödröt, fölvezetni a
csövet, visszatemetni, helyreállítani a szigetelést. Így nem
sérül a fal szigetelése, az aljzatbeton alatti szigetelést pedig
jóval könnyebb rendbetenni, mint a falban levőt.
Én a cső végére tennék egy külsőmenetes kpe karmantyút, amit
belecsavarnék egy golyóscsapba. Ha nagyon meg akarnám könnyíteni
a saját dolgomat a csap esetleges javításakor, cseréjekor, akkor
hollandis csapot választanék.

> Az ivóvízhálózati elosztó jól hangzik, milyen kár, hogy a szaküzletben
> csak fűtésit tudtak mutatni, látszott az eladón hogy nem igazán érti mit
> akarok. A házi készítésű elosztó is nagyon jó lenne, de a hegesztést és
> a horganyozást nem tudom megoldani, ha csináltatom akkor meg ki tudja,
> rendesen csinálják-e meg?
Ne foglalkozz házi készítéssel, nem lesz olcsóbb, és még csak jó
se. Keress inkább másik boltot, vagy irány a google melegvíz
elosztó, ivóvíz elosztó keresésekkel.

> A ragasztott PVC nekem idegen, nem vagyok biztos benne, hogy jól meg
> tudnám csinálni. Itt nem jelent gondot (biztosan nem, mert használják,
> de mégis) a PVC?
Nagyon egyszerű a ragasztás, nehéz elrontani. Ha mégis sikerült,
akkor egyszerűen kivágod, és betoldasz egy újat.
A csővéget le szoktam smirglizni, és egy csík vászonnal a fitting
belsejét is felérdesítem. Bekenem körbe a cső végét ragasztóval,
nem túl spórolósan. Nyomok egy nagyobb csepp ragacsot a fittingbe
is, és egy hurkapálcával, szöggel, körbekenem a luk falán.
Azonmód egymásba tolom, és kész is. Az első néhány ragasztáshoz
érdemes egy ceruzával feljelölni a csőre a betolás mélységét,
később már érezni fogod. Néhány másodperc után elengedheted, nem
fog szétcsúszni.
Arra ügyelj, hogy jó huzatos helyen csináld, amit lehet szerelj
elő az udvaron. Baromi büdös a tetrahidrofurán, ami az oldószere,
és valószínüleg nem is erősen gyógyhatású :-()

> A golyóscsapokkal rossz tapasztalataim vannak, az elmúlt évtizedekben
> sokat használtam és sok romlott el közülük hamar. Rendszeresen
> átszivárogtak, a jellemzően zárt állapotúaknál meg egyszerűen
> elrozsdásodott(!) a golyó. Talán kerülni kellene az olcsó távolkeleti
> árut, de mi biztosítékom van arra hogy egy méregdrága olasz gyártmány
> annyival jobb lesz?
Komoly kereskedében illik tudniuk, hogy az adott csap golyója
rozsdamentes anyagú-e vagy galvanizált. Ha tudsz magaddal vinni
egy pici mágnest, amivel hozzáférsz a golyóhoz, Magad is
ellenőrizheted. Az rm anyagot alig fogja a mágnes.

üdv

szepygab