[Epitesz-barkacs] minimal hutes

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Jún. 10., V, 23:09:39 CEST

szepygab at fw.hu wrote:

> A szellozorendszer alapbol ellenaramu hocserelon at mukodik majd,
> tehat a veszteseg csak kb. 10-15 %.

Az jó, szóval ezt már eleve így tervezted. Nem derült ki az előző
emilből.

> Kapni ilyen hoszivattyuval kombinalt szellozogepet, de a
> haromszorosaert adjak, mint a sima ellenaramut. Raadasul egy
> gyengebb hatasfoku, keresztaramu hocserelo van benne, azt
> turbozzak fol a hoszivattyuval. Nem tunik jo beszerzesnek.

Nekem se tetszenek ezek a keresztáramúak, és nem értem, miért nincs
ellenáramú. Van egy jópofa rendszer, nemtommár, hol olvastam, de az
megfelel az ellenáramúnak, és elég egyszerű: hasonló lamellák vannak
benne, mint egy klímában, csak a csövekben nem áramlik közeg úgy, hanem
ezek simán hőcsövek. Tehát két, egymás melletti csatorna, mindkettőben
ott vannak a lamellák, és a két rész között csak a hőcsőköteg teremt
kapcsolatot. Egyszerű is, és olcsó is, miért nem csinálják?

> Itt az ellentet. Szellozeshez eleg a 0,5/ora legcsere, azzal
> viszont huteni nem lehet.

Ezért gondoltam, hogy a hűtést szét kéne választani a szellőzéstől.
Annak persze nincs akadálya, hogy a belső ilyen célú légáram
belekeveredjen a szellőzési rendszerbe, csak éppen nem kéne ennek a
légáramnak ki-be is mennie. Tehát meg lehetne azt is csinálni, hogy van
mondjuk 300m3/h belső légáram, ehhez adódik 0...50 m3/h külső. Tehát
akár nulla is! (Ezt azért is fontosnak tartom, mert a páralecsapatós
hűtés nagymennyiségű pollent is kiszed a levegőből. Egy ilyen légtérből
kilépve egy rekkenő nyári hőségbe, első pillanatokban mintha még érezni
is lehetne a levegőben a sok növényi eredetű akármit. Szaga van a
levegőnek.)

> Mondjuk hosegen napokon el lehet viselni valamivel nagyobb
> huzatot, ilyenkor mehetne a szellozogep teljes gazzal.

Azért nem jó, mert a hatásfok miatt sok hő bejönne. (Itt van értelme: a
bejövő levegő többletmelegét nem lehet teljes mértékben átadni a kimenő
levegőnek.) A nagy légcsere akkor indokolt, ha bent nagy szennyezőforrás
van. Pl valami főzés, festés, takarítás, sok ember testszaga meg
ilyenek.

> Szeretnem elkerulni a belteriket (meg a kulteriket). Nem jok
> szobadisznek :-)

A beltériket csak úgy lehet elkerülni, ha az egész hóbelevanc egyforma
levegőt igényel, ezzel mindenki megelégszik. Szerintem ez nemegészen így
van, ha nem egy generáció lakja a házat. Az öregebbek fázósabbak,
izzadósabbak... egyáltalán rosszabb a hőfokszabályozásuk.
És van még egy dolog, amit érdemes lenne figyelembe venni: lehetnek
speciális illatok, és ciki lenne, ha valaki mondjuk befújja magát valami
parfümmel, az az egész házban elterjedne. Ugyanez az ábra, csak még
kellemetlenebben, ha valaki túl sok babot evett. :-) Hacsaknem nulla a
belső keringetés, csak ki-be van, de ez meg azért kellemetlen, mert
valaki a környéken nagy tüzet rak kint, füstöt csinál, akkor az egész
házban belül is füstszagú lesz a levegő.

Persze léteznek más hűtési rendszerek is, mint a szokványos beltéri
egységek, pl olyanok, amik a radiátorok helyén vannak, meg persze
esztétikusabb holmik is vannak, meg építészeti trükkök az elrejtésre,
valamint a bútorkénti elrejtés. Csak ezek persze mind költségesebb
módok, mint a szokásosak, de hát valamit valamiért.