[Epitesz-barkacs] Szivattyú

jhidvegi jhidvegi at freestart.hu
2007. Május. 17., Cs, 22:25:07 CEST

vajk fekete wrote:
> Ez a kell-e radiator jo kerdes!
>
> En most ott tartok, hogy meg lesz csinalva a csonk egy 2.5kW
> radiatornak, de nem lesz egyelore rajta radiator.
> En nem a gyors felfutestol felek, hanem ami a multkor is volt: nappal
> 25 fok, vakito napsutes, hajnalra meg fagy. Nappal nem futhetek, mert
> a nap is melegiti a szobat meg meleg is van. Ejjel meg mire lehul
> kint az ido, es elindul a futes, atmelegszik minden, addigra reggel
> lesz.

Na azért nem ilyen lassú ám a folyamat!
Tapasztaltam - padlófűtés nélkül -, hogy a padlóban, védőcsőben menő
fűtésvezeték, ami a radiátorokhoz megy erre meg arra, elég rövid időn
belül érezhetően megmelegíti a padlót.

De számoljunk csak egy kicsit. Vegyük a beton literjének hőkapacitását
azonosnak a vízével.

Tehát van mondjuk egy 5x5 méteres szoba, a padlójában van 6 centi beton.
Ez mennyi idő alatt melegszik fel, és milyen melegedési időállandója
lehet?

A térfogata 1500 dm3, fajhője 4,2 kJ/dm3fok, hőkapacitása tehát az
egésznek 6300kJ/fok. Tehát, ha a kazán megvan 25kW-os, akkor kb 250
másodperceknént, tehát 4,2 percenként nő 1 fokkal a betontömeg
hőmérséklete. Szobahőmérsékletről háromnegyed óra alatt 10 fokkal
melegebbé válik.

Ha ezt elérte, akkor sacc/kb 1W/dm2-et képes leadni, ami a 25m2 esetén
2500W-ot jelent, azt már bőven lehet érezni. Ha a hőfokszabályozó elég
jól tanul, akkor nem is lesz túllendülés.

Tegyük fel, hogy a szoba hőntartásához mindössze 1 kW-ra van szükség. Ez
azt jelenti, hogy ha a beton nem kap utánpótlást, ettől kb 25-ször
lassabban hül, mint amennyivel melegszik a 25kW-tól, tehát bő 100
percenként hül egy fokot.
De azt is fel kell tennünk, hogy ha hidegebb volt előtte a kelleténél,
akkor a padlónak nem csak a levegőt kell felmelegítenie, hanem az összes
berendezési tárgyat és a falak jórészét is. Tehát az elején biztosan
jóval nagyobb a teljesítményigény. Az 1kW csak akkor igaz, ha minden
állandósult állapotba került, és kint is nagyjából egyforma hőmérséklet
volna.

A szabályozón sok múlik. Szinte biztos vagyok benne, hogy egy jó
szabályozó képes állandó értéken tartani a hőmérsékletet, meg arra is
képes, hogy túllövés nélkül melegítse fel az egész lakást.