[Epitesz-barkacs] puffertartályok közötti hőtranszfer?

jhidvegi jhidvegi at gmail.com
2008. Aug. 8., P, 14:15:16 CEST

szepygab at fw.hu wrote:

> Azért annyira nem nagy mumus a kéményseprő. Egyszer kell a
> tervezéskor/használatba vételkor lekűzdeni - ami részben a

Jó, de itt a kazánról is szó volt, mint beruházásról.
A fűtési rendszer egyéb elemei (csövezés és ilyesmik) kb azonosak
lehetnek, szóval az eltérés a készülékekben és a kéményben van. Nincs
kizárva, hogy ezek kb pariban vannak.

Az én gondolatmenetemben a klíma mellett ezek az érvek vannak:
- számítok rá, hogy előbb-utóbb a gáz ára piaci lesz, megszűnik az
államilag nyomott ár és a gázártámogatás.
- eltűnik a CO veszély, bár valóban, a zárt égésterűekkel ez nemigen
fordul elő.
- ki van lőve a hatóság egyre szigorodó nyomulása, akár kéményseprők, akár
egyéb, a jövőben bejövő szigorítások által.
- megszűnik a gázcső mellett, vagy azon át, hiba esetén a légtérbe kerülő
gáz általi tűz- és robbanásveszély.

> Ha tanácsolhatom, kombináld a homlokzati felületeken falfűtéssel.
> Lényegesen gyorsabb a szabályozhatósága, ami jól kompenzálja a
> padlófűtés tehetetlenségét. A bútorzás meg általában nem a
> homlokzati falak mentén történik.

Igen, erről már hallottam. Meggondolandó, vagy az, hogy radiátorral (nem
sokkal) ki van egészítve. Amúgy arra számítok, hogy nem lesz itt nagy
hőfokingadozás. Marha nagy tömegek, jó hőszigetelés, a melegedési
időállandót több napra taksálom (de ki kéne számítani persze). Tehát a
naponta történő lehülés-felfűtés kiesik valszleg.
Bár a múltkor vagy egy beküldött link alapján, vagy nemtomhogy, de láttam
eszméletlen hőátbocsátási tényezőjű falrendszert, aminek az volt a
számomra meghökkentő jellemzője, hogy belső hőszigetelő rétege is volt.
Nos, az ilyen tereket alkalmas fűtőtestekkel akár percek alatt is fel
lehet fűteni, valamint a fűtés kikapcsolásakor gyorsan lehülhet, mégpedig,
ha a külső-belső hőszigetelés között van egy mackós hőtároló tömeg, akkor
valami elfogadható hőfokra. Azért ez még erősen átgondolandó. Nem
egyszerű, bár a hűtéskori páralecsapódás szempontjából lehet szerepe a
belső hőszigetelésnek. (Ki tudja, milyen forró nyarak jönnek ezután, nem
lesz-e olyan éghajlati változás, ami miatt nem lesznek ritkák a bőven 40
fok feletti nyarak.)

> Én másképp gondolkodtam.
> Megcsináltam akkora felületek becsövezését, hogy elég legyen
> hűtésre is - ezzel radikálisan túlméretezve a fűtési üzemmódot,
> aminek eredményeképp szerintem nem fog 30-35 foknál melegebb
> előremenő vizet előállítani a kondenzációs kazán.

Fűtésre okés, a hűtéssel kapcsolatban már nem vagyunk egy véleményen. Ha a
külső-belső levegő összetétele azonos, és nincs kondenzáció a
hűtőrendszerben, akkor a belső légtér hűtése egyúttal páratartalom
növelést is jelent, ami alig teszi elviselhetőbbé a belteret, mint hűtés
nélkül. (Nem változik meg a harmatponti hőmérséklet, tehát nem javul a
párolgással leadató hő.) Persze be lehet tenni valami külön légszárítót.
Azzal együtt lehet, hogy okés, de lehet, hogy a légszárító maga elég
lenne.

> Pont a beruházáskor kevés az ember pénze, így a legolcsóbb
> megoldás mégiscsak az volt, hogy felvittem a tetőtérbe a
> gázcsövet, és 1,5 m szerelt füstgáz vezetékkel kidugtam a tetőn

Valóban ez tűnik a legjobb megoldásnak. Régen a pincébe szokták tenni a
kazánokat, de ennek asszem olyan okai voltak, hogy oda halmozták a
tüzelőt, vagy hogy elég hosszú legyen a kémény huzata, de ezek nyilt
rendszerűek voltak, akár gáz, akár más tüzelésű kazánok. Ma, a zárt
égésterű, kondenzációsoknál az a célszerűbb, hogy a kémény rövid úton
legyen elintézve. Sőt, ha még az a vita is eldől, hogy ez a kémény a
készülék része-e vagy az épülét része, méghozzá a készülék javára, akkor a
kéményseprők is kiesnek a pixisből. :-) (Nehogymá beküldje a golyót a
kondenzációs kazánba! :-) És hol akarja azt a petróleumos kutyaszart
meggyújtani, ha nincs is kaminlyuk vagy hogy hívják?)

Tényleg, már azt sem értem, hogy ha akármilyen dugulás van a zárt
rendszerű égéstermék kivezetésében, az kit zavar? Szerintem csak a tulajt,
mert max nem ég a láng (védelem tilt), ki nem juthat semmi, tehát
biztonság van. Max ugye nem műk a szerkezet, tehát csak a tulajt zavarja.
Ez meg ugye ráveszi, hogy kihívjon szakembert, aki viszont a készülékhez
ért.

Amit max ellenőrizni kellhet biztonságtechnikailag, az a zártság, tehát
tényleg zárt-e a rendszer. Arra meg szerintem a kéményseprők egyáltalán
nincsenek felkészülve. Vagy igen? (Szomszédban volt valami fura vizsgálat,
a kéményre szereltek valamit, amit még nem láttam azelőtt, nem tudom, mi
lehetett, de gyanús, hogy köze van ehhez a zártsági vizsgálathoz. Ha
kéményseprők csinálták, akkor visszaszívom a fenti, dehonesztáló
megjegyzéseimet.)

> Ha lesz egy kis pénzem, megfúratok 1-2 talajszondának való lukat
> a hegybe. Ezzel már hőszivattyú nélkül is megvan a nyári passzív
> hűtésem lehetősége.

Hát ha jó nagy lyukakat fúrsz, amin át le lehet jutni, és lent is ki lehet
alakítani helyiségeket... :-)
Az a baj ezen a környéken, hogy valószínűtlen a talajvíz megtalálása.
Anélkül pedig nem lehet hatékonyan hőhöz vagy hideghez jutni a talajból.
Vagy lesz egy jó nagy felmelegedett tömb, vagy egy jó nagy lehűlt tömb,
aminek a hőtároló képessége összemérhető a házéval. Na de adja Isten, hogy
találj vizet is odalenn. Úgyis kb 50m mély lyukakat szoktak fúrni, az meg
már nem kevés.